در حال بارگذاری ...

چراغ تئاتر با جشنواره روشن است

اکنون سوت قطار هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی البرز زده شده است و این روزها گروه های نمایشی در تلاطم رقابت با یکدیگر هستند تا خودشان را برای یک رویداد مهم در شهر آماده کنند به همین بهانه به سراغ ندا قربانیان، دبیر انجمن هنرهای نمایشی رفتیم و با او گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می خوانید.

به گزارش تئاتر البرز، الهام یوسفی ؛ شاید بسیاری از کارگردان ها ، بازیگران و نویسندگان  تئاتر که اکنون از جایگاه ویژه ای در عرصه نمایش  برخوردار اند،  از ایستگاه  جشنواره های تئاتر  گذر کردند و  توسط افرادی که خاک صحنه را خورده ند کشف شدند از این رو برگزاری جشنواره ها نقش مهمی در پویایی تئاتر هر استان دارد و به هنرمندان ما در شهر های مختلف کمک می کند تا علاوه بر  اینکه در جشنواره حضور پیدا  کنند ،اقدام به تولید نمایش کنند.  بنابراین بهره گرفتن از علاقه  استعداد های  جوان هنر نمایش رونق پیدا می کند  و انگیزه حضور در  جشنواره های بین المللی را پیدا خواهند کرد البته باید  امکانات کافی برای فعالیت هنرمندان عرصه نمایش  کافی باشد تا با آرامش خیال هنر را دنبال کنند که در این زمینه   هنرمندان  البرز  از حمایت و امکانات تا حدودی  دریغ شده اند  و امکانات کافی برایشان وجود ندارد این مسئله نشان می دهد که باید  مسئولان بدنبال افزایش زیر ساخت های نمایش باشند زیرا جشنواره تئاتر استانی جایی برای عرضه تلاش هنرمندان به مخاطب است  فضایی برای آزمون  خطا که گروه ها  با هم به رقابت می پردازند در استان ما هم چندین سال است که برگزاری جشنواره تئاتر، چراغ هنر نمایش شهرمان را روشن نگه داشته است که در آن  استعداد های جوانی کشف شده اند،  این مسئله قابل انکار نیست. اکنون سوت  قطار هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی البرز  زده شده است و این روزها گروه های نمایشی در تلاطم رقابت با یکدیگر هستند تا خودشان را برای یک رویداد مهم در شهر آماده کنند به همین بهانه  به سراغ  ندا قربانیان، دبیر انجمن هنرهای نمایشی رفتیم و با او گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می خوانید.


از نظر جشنواره تئاتر استانی با چه هدفی برگزار می شود؟

 جشنواره تئاتر استانی بخش مهم و بزرگی از فعالیت های نمایشی هر استان  است که هر ساله با نظارت و شیوه نامه مرکز هنرهای نمایشی به منظور ارتقا کیفی تئاتر استان ها، معرفی نمایش های برتر به کشور   اتفاق می افتد؛ نمایش های برتر  جشنواره هر  استانی بزرگترین ویترین تئاتر کشور است که به  جشنواره فجر معرفی می شوند  از این رو  هر ساله  جشنواره تئاتر  البرز هم به  منظور رقابت سالم گروها  در فضای  مناسب، رشد و ارتقا کیفی آثار تولیدی  برگزار می شود.


 امسال نحوه برگزاری جشنواره به چه صورت است ،چه تفاوت های با سال های گذشته دارد؟

طبق روال هر ساله  برگزار خواهد شد، با این تفاوت که   امسال تغییراتی در نحوه روند برگزاری وجود دارد؛ این تغییرات در زمینه  شیوه نامه جدید مرکز هنرهای نمایشی بوده است. به این شکل که بر خلاف سال های گذشته مرحله بازخوانی متون حذف  و تمامی متون ارسالی به دبیرخانه، در مرحله بازبینی اول معرفی شدند که در این میان حدود 80 متن و فیلم  به دبیرخانه رسید  و آثار  توسط شورای نظارت بر نمایش استان البرز به صورت اجرای زنده یا فیلم  بازبینی  متون شدند. 35 گروه پذیرفته شده در این مرحله    مرداد  امسال  توسط هیات  بازبین،  بازبینی می شوند آثار پذیرفته شده در مرحله نهایی به دبیرخانه جشنواره برای شرکت در بخش رقابتی معرفی خواهند شد.

 

 آثار بازبینی شده چگونه ارزیابی می شوند؟

امسال علاوه بر آثار صحنه ای و  رقابتی،  بخش نمایش های خیابانی هم به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد شد.  در بخش صحنه ای ، آثاری که  در بازبینی اول توسط  شورای نظارت  دارای قابلت های نمایشی بودند به بخش بعد معرفی شدند،در بخش خیابانی هم همراه آثار صحنه ای اوایل مرداد ماه بازبینی خواهند شد
4 کار خیابانی در بخش غیر رقابتی  قبل از اجراهای صحنه ای  در بوستان،پارک ها  شهر اجرا خواهند داشت.

 

 برگزاری جشنواره تئاتر چه تاثیری بر هنر نمایش شهر می گذارد؟

برگزاری جشنواره  تجمع چند روزه هنرمندان تئاتر است جایی برای  تبادل افکار ،اطلاعات و همچنین تماشای آثار  تولیدی است که توسط هنرمندان و علاقمندان عرضه می شود  همین مسئله  باعث ارتقا سطح کیفی کارهای اینده گروها نمایشی می شود. همچنین رواج و رونق اجراهای عموم تئاتر در استان که با جذب علاقمندان و تماشاگران در جشنواره خواهد شد.


 انجمن تصمیمی برای رونق  اجراهای  عموم ندارد؟

انجمن هنرهای نمایشی استان  با افتتاح قسمتی از مجموعه پردیس تئاتر البرز در اداره کل ارشاد اسلامی استان کمک شایانی به رونق اجراهای عموم و هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره کرده است و تلاش خود را  برای رفاه  بیشتر هنرمندان عرصه نمایش می کند.
قسمتی از پردیس تئاتر البرز با هزینه و پیگیری های انجمن هنرهای نمایشی استان  بازسازی، تعمیر و تجهیز شد.  بازسایی پلاتو« اسماعیل حیاتی مهر»   افتتاح 2  پلاتو « خسرو حکیم رابط» و « جعفر والی» ؛ تجهیز  اتاق گریم،  اتاق فنی،  دفتر انجمن نمایش اردیبهشت امسال  از اقدامات انجمن بود که برای کمک به رونق اجراهای عموم قدم بزرگی است. انجمن هنرهای نمایشی استان با پرداخت کمک مالی به گروهایی که اجراهای عموم در استان دارند از  هنرمندان حمایت کرد و   حدود 10 گروه نمایشی در یک سال اخیر برای اجراهای عموم خود از انجمن نمایش حمایت مالی شدند.

 

 هشتمین جشنواره استانی  چه تاریخی برگزار می شود؟

هشتمین جشنواره تئاتر استانی یکم تا 5 شهریور برگزار خواهد شد و طبق روال هر ساله 2  اثر برگزیده  هشتمین جشنواره  به دبیر خانه جشنواره فجر معرفی می شوند.




نظرات کاربران