در حال بارگذاری ...
  • به گزارش همشهری البرز

    یکه تازی بازیگر در نمایش‌های تک نفره

    الهام یوسفی؛ بازیگر به تنهایی روی صحنه به این سو و آن سو می رود، چشمها به او خیره است و در پی حرکاتش می چرخند. بازیگر با همه وجودش سعی دارد معنا و مفهوم موضوع نمایش را به خوبی برای تماشاچیان ایفا کند. آری این نمایش تک نفره است. تئا‌تر تک نفره یا تک پرسوناژ  برای بازیگر و کارگردان بسیار سخت و دشوار است زیرا شخصیت نمایش، داستان یا قصه را خطاب به ببینده به شکل مونولوگ با تک گویی بیان می کند.  اگر کارگردان بتواند در مدت زمان اجرای نمایش،  تماشاگر را میخکوب  کند و روی صندلی نگه دارد، در کارش موفق شده است بنابراین هنرمندی که کار تک نفره انجام می دهد باید بتواند با استفاده از خلاقیت و توان خود تماشاگر را تحت تاثیر قرار دهد. « چند روایت معتبر» به نویسندگی « مسعود هاشمی نژاد» و کارگردانی « مهسا جعفری» یک نمایش تک پرسوناژ است که  از۸ تا ۱۰شهریور در مجموعه تئاتر شهر کرج به روی صحنه می رود. این نمایش یکی از آثار منتخب در هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی است.

    بازیگر به تنهایی روی صحنه به این سو و آن سو می رود، چشمها به او خیره است و در پی حرکاتش می چرخند. بازیگر با همه وجودش سعی دارد معنا و مفهوم موضوع نمایش را به خوبی برای تماشاچیان ایفا کند. آری این نمایش تک نفره است. تئا‌تر تک نفره یا تک پرسوناژ  برای بازیگر و کارگردان بسیار سخت و دشوار است زیرا شخصیت نمایش، داستان یا قصه را خطاب به ببینده به شکل مونولوگ با تک گویی بیان می کند.  اگر کارگردان بتواند در مدت زمان اجرای نمایش،  تماشاگر را میخکوب  کند و روی صندلی نگه دارد، در کارش موفق شده است بنابراین هنرمندی که کار تک نفره انجام می دهد باید بتواند با استفاده از خلاقیت و توان خود تماشاگر را تحت تاثیر قرار دهد. « چند روایت معتبر» به نویسندگی « مسعود هاشمی نژاد» و کارگردانی « مهسا جعفری» یک نمایش تک پرسوناژ است که  از8 تا 10شهریور در مجموعه تئاتر شهر کرج به روی صحنه می رود. این نمایش یکی از آثار منتخب در هشتمین دوره جشنواره تئاتر استانی است.

     

    دقت و تمرکز در نمایش های تک نفره 

     

    بازیگر و کارگردان نمایش منتخب در هشتمین جشنواره تئاتر استانی البرز درباره ویژگی و چالش های اجرای نمایش تک نفره، می گوید: دراین نمایش به علت داشتن یک بازیگر، کار اجرا سخت تر است اما اگر بیان بازیگر خسته کننده نباشد می تواند به زیبایی مخاطب را جذب  حرکات خود کند. البته موسیقی زنده بین پرده ها و داستان نمایش که روایت 3  زن مختلف است مخاطب را با نمایش همراه می کند.

     

    «مهسا جعفری» با توجه به کارگردانی و ایفای نقش در این نمایش، می افزاید: همیشه در کارهایی که هنرمندان به صورت همزمان بازی و کارگردانی می کنند باید یک نفر از گروه پشت صحنه از بیرون به کار نگاه کند، که اگر ایده ای به ذهنشان می رسد در صحنه بیاورند زیرا زمانی که کارگردان خودش در صحنه است متوجه برخی از نواقص نمی شوند.

     

    وی با اشاره  به چالش های نمایش های تک پرسوناژ،  اضافه می کند: بازیگر درنمایش های تک پرسوناژ به دقت و تمرکز زیادی نیاز دارد و  بازیگران روی صحنه به انرژی زیادی روی صحنه  احتیاج دارند اگر یک بازیگربا تمرینات مستمر  به خوبی از عهده نقش بر آمده باشد می تواند مخاطب را جذب  و اجرای پر باری را داشته باشد. اما اگر این اتفاق نیفتد، بیان بازیگر برای مخاطب خسته کننده و ضعیف خواهد شد. از این رو این اجراهای تک نفره در لبه تیغ قرار دارند که باید مراقب بود. همانطور که در صحنه تئاتر امکان اشتباه وجود ندارد به هیچ عنوان در  این اجرا امکان  لغزش نیست.

    این بانوی کارگردان کرجی با توجه به آنکه در خلاصه  داستان این نمایش آمده است  که « کاش می شد آدمی وطنش را ببرد هر کجا که خواست»،  می گوید: این نمایش از 3 مونولوگ تشکیل شده، قصه این نمایش روایت 3 زن از 3 ملیت مختلف است که به نویسندگی یکی از نمایشنامه نویسان البرزی « مسعود هاشمی نژاد» به نگارش درآمده است.

    وی درباره شیوه کارگردانی این نمایش، اضافه می کند:

    در نمایش های تک نفره یک ویژگی بارز دیگر که با کمک بازیگر و کارگردان می آید و باعث پیشرفت کار می شود، نوع طراحی صحنه است. طراحی صحنه باید کاربردی باشد و بتواند آن کمبودی را، که در صحنه به دلیل کمبود بازیگر وجود دارد، جبران کند. ما در این نمایش  با استفاده از تجربیات «محمد رضا مرتضوی» میزانسن ها را چیده ایم.  شیوه اجرا بسیار به طراحی صحنه وابسته است به طوری که ما از همان تمرینات ابتدایی با دکور تمرین می کردیم و یک فضای مینیمال را به نمایش گذاشتیم.

     

    این هنرمند کرجی درباره دغدغه های هنرمندان فعال در این عرصه، می افزاید:  یکی از مهم ترین دغدغه های هنرمندان تئاتر کرج مشکلات مالی است. از دیگر مشکلات آنها این است که  هنوز مردم شهر از وجود هنرمندان و تئاتر شهر کرج خبر ندارند و به نوعی در بی خبری هستند. 

    وی با اشاره به مردمی نبودن تئاتر کرج، می گوید: طبیعی است مخاطب  اجراهای عموم مردم و در اجراهای جشنواره مخاطب افراد خاص هستند که شامل داور و خود خانواده تئاتر می شود اما مشکل اینجاست که ما در اجرای عموم تماشاگر نداریم و تنها اهالی تئاتر به دیدن کارهای همدیگر می رویم. من فکر می  کنم  آنقدر هنرمندان در سالن های نمایش بدون تماشاگر اجرا رفتند که دیگر هیچ انگیزه ای برای این چنین اجراها در کرج ندارند بنابراین نمایش هایشان را در تهران به روی صحنه می برند.

    وی، در پاسخ به این سوال که به عنوان کارگردان برای اجرای عموم در کرج چه اقداماتی را جهت اطلاع رسانی به مردم شهر انجام داده است، می گوید: مدتی است تبلیغات مجازی را به همراه گروه نمایش و دیگر دوستان هنرمندان در صفحات مختلف شروع کردیم. یکی از آسیب های جدی در زمینه مردمی نبودن تئاتر کرج همین عدم اطلاع رسانی است که امکان بلیط فروشی را نمی دهد.از همین تنها کاری که از دستمان برمی آید تبلیفغات در فضای مجازی بود، امیدواریم برای نمایش های بعدی از ارگان ها کمک بیریم.

     

    تئاتر حرف خودش را روی صحنه می زند

     

    نمایشنامه نویس نمایش « چند روایت معبر» در پاسخ به این سوال که این اثر به جه مسائل و موضوعی می پردازد، می گوید: تئاتر، حرف خودش را روی صحنه می زند و از نظر من اشتباه است که قبل از به نمایش رفتن یک اثر روی  صحنه تئاتر، بخواییم درباره پیام وموضوع اصلی آن بدانیم. نمایش اگر پیام داشته باشد در روز اجرا حرفش را می زند و اگر هم نداشته باشد نمی توانیم برایش فلسفه بیاوریم.از این رو به جای آنکه به تماشای تئاتر برویم با یکدیگر به گفتگو می پرداختیم.

     

     

     




    نظرات کاربران