در حال بارگذاری ...
مرتضی حسنلو:

نمایش رادیویی باید بتواند تخیل مخاطب را درگیر کند

نمایش یکی از برنامه های جذاب رادیویی است اما اجرای این نوع نمایش نسبت به دیگر انواع نمایش سخت تر است زیرا رادیو تصویر ندارد. با وجود این، مخاطبان نمایش رادیویی همچنان پای ثابت آن هستند و به آن گوش می دهند. «مرتضی حسنلو» متولد ۱۷ شهریور از بازیگران نمایش رادیویی است. او که آغاز کارش با نمایش «دیواریها» بوده، برای کارگردانانی همچون «ندا قربانیان»، «محمد عسگری» و «فرانک فروتن» نقش آفرینی کرده است. نمایش «مردان شمریخی، زنان ونوسی» جزو فعالیت‌های اخیر او در تئاتر صحنه ای به حساب می آید و تاکنون بازی در چند فیلم کوتاه، تله فیلم و تلویزیون را در کارنامه خود دارد. حسنلو بازیگری را نزد اساتیدی چون «اصغر فرهادی»، »حسن فتحی»، «پیام دهکردی» و« پانتهّ آ پناهی ها»  آموزش دیده است. این بازیگر چند سالی است به عنوان گوینده و بازیگر در رادیو البرز برنامه اجرا می کند. همشهری البرز درباره اجرای نمایش رادیویی در رادیو البرز با این هنرمند گفت وگو کرده است . 

نمایش یکی از برنامه های جذاب رادیویی است اما اجرای این نوع نمایش نسبت به دیگر انواع نمایش سخت تر است زیرا رادیو تصویر ندارد. با وجود این، مخاطبان نمایش رادیویی همچنان پای ثابت آن 

هستند و به آن گوش می دهند. «مرتضی حسنلو» متولد 17 شهریور از بازیگران نمایش رادیویی است. او که آغاز کارش با نمایش «دیواریها» بوده، برای کارگردانانی همچون «ندا قربانیان»، «محمد عسگری» و «فرانک فروتن» نقش آفرینی کرده است. نمایش «مردان شمریخی، زنان ونوسی» جزو فعالیت‌های اخیر او در تئاتر صحنه ای به حساب می آید و تاکنون بازی در چند فیلم کوتاه، تله فیلم و تلویزیون را در کارنامه خود دارد. حسنلو بازیگری را نزد اساتیدی چون «اصغر فرهادی»، »حسن فتحی»، «پیام دهکردی» و« پانتهّ آ پناهی ها»  آموزش دیده است. این بازیگر چند سالی است به عنوان گوینده و بازیگر در رادیو البرز برنامه اجرا می کند. همشهری البرز درباره اجرای نمایش رادیویی در رادیو البرز با این هنرمند گفت وگو کرده است . 

 

از تجربه اولین اجرایتان در رادیو بگویید؟ 

نام نمایش رادیویی را به خاطر ندارم، اما یک نمایش بلند به کارگردانی و تهیه کنندگی «حسین خدادی» بود که با دوستان تئاتری ام آن را تجربه کردیم. به دلیل اینکه همبازی هایم را از قبل می‌شناختم، دلگرمی و شروع خیلی خوبی بود.  

 

تاکنون چه برنامه هایی را در رادیو البرز اجرا کرده اید؟ 

نمایش‌های رادیویی بلند و همچنین نمایش‌های کوتاه آیتمی که ضبط و در روزهای هفته برای شنوندگان رادیو البرز پخش می شوند. اکنون مشغول اجرای کتاب‌های صوتی نیز هستم که از تولیدات رادیو البرز است؛ رمانهای معروف دنیا که به دلیل تنوع صداسازی کاراکتر و تیپ هایی که بازی کردم، باعث ارتقای من می شوند. 

 

 

مردم از نمایشهای رادیویی استقبال میکنند؟ بازخوردها چگونه است؟

واقعیت این است که تاکنون از مردم بازخوردی نگرفته ام. اما بیشتر مواقع نقدهای خوبی از همکارانم می‌شنوم و آنها از برنامه های رادیو استقبال می‌کنند. 

 

به نظر شما نمایش رادیویی ایدهآل باید چگونه باشد؟

نمایش رادیویی باید جذاب و مخاطب پسند باشد و بتواند تخیل مخاطب را درگیر کند 

 

نگارش نمایش رادیویی با نمایش صحنه ای تفاوت دارد. ویژگی نمایشنامه رادیویی چیست؟ 

رادیو می‌تواند هر متنی را پذیرا باشد، اما متنی که برای رادیو نوشته می‌شود باید این خاصیت را داشته باشد که در انتقال دیالوگها به شنونده موفق باشد نمایشنامه رادیویی باید خیالانگیز باشد و شنونده را ترغیب کند تا رنگ ببیند و حس کند و بشنود. در نمایش رادیویی قصه و داستان همیشه برای مخاطب جذاب است. یکی از هنرهای نویسندگانی که برای رادیو مینویسند، این است که میتوانند همه چیز را به صدا تبدیل کنند 

  

از اهمیت برنامه‌های رادیو بگویید؟ 

تولید محتوا در برنامه های رادیویی به شدت مهم است. به نظر من رادیو جزو تاثیرگذارترین رسانه هاست، به این دلیل که جذاب و خودمانی است.

 

تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که برنامه‌ای را اجرا کنید اما از آن استقبال نشود؟

معمولا این اتفاق برای برنامه های سفارشی می‌افتد زیرا در آنها به محتوا، کارگردانی و کیفیت توجه نمی‌شود. فکر می کنم مردم از برنامه های سفارشی استقبال نمی‌کنند. 

 

تئاتر به اجراهای شما در رادیو کمک کرده است؟ 

بله، بی شک تئاتر تاثیر خودش را گذاشته است زیرا صدا و بیان وجه مشترک بین آنهاست و 3 عنصر صدا، کلام و موسیقی ارتباط بازیگر را با شنونده زنده می‌کنند به طوری که حتی نفس او هم در اجرا مهم می‌شود. 

 

تمرکز شما بیشتر بر برنامه های رادیو است یا تئاتر؟ این روزها کدامیک برای شما اولویت دارد؟

 تمام تمرکزم روی هنر است. بر هر چیزی که با آن بتوانم هنرم را ارتقا بدهم، تمرکز می‌کنم. برای من رادیو و تئاتر 2 هنر دوست‌داشتنی هستند که نمی‌توانم اولویت بندیشان کنم. در نهایت از همه هنرهایی که باعث شوند به خودشناسی برسم تا در هنر بهتر عمل کنم استقبال می‌کنم، حتی در میان مردم زیستن را چون به خودشناسی ام بسیار کمک می‌کند.

 

در زمینه نمایش رادیو آیا هدف مشخصی دارید؟

بله، دوست دارم در زمینه رادیو خودم را کاملتر کنم و پیشرفتی را که دلم میخواهد، داشته باشم.

 

 وضعیت رادیو البرز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

  رادیو البرز اصلا وضعیت مطلوبی ندارد. بازیگران خیلی خوب و حرفه ای در کرج حضور دارند و در رادیو هم فعالیت می کنند، اما از جایگاه خوبی در رادیو برخوردار نیستند.  رادیو اتاق ضبط ما 6 متری و دارای کمترین امکانات است. حتی یک استودیو کوچک نداریم که بتوانیم برخی افکتها را مثل صدای راه رفتن، به صورت زنده اجرا کنیم. این اتاق حتی تهویه مناسب هم ندارد و مجبوریم درها را باز کنیم که این موضوع به آکوستیک بودن فضا لطمه میزند. یکی دیگر از مشکلات هنرمندان رادیو البرز در زمینه حقوق و دستمزد است که به اندازه سه سال پیش است.




نظرات کاربران