در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی:

استان البرز به تئاتر جدی می‌نگرد

ظهر شنبه آیین افتتاحیه بخش استانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و جمعی از هنرمندان و فعالان این عرصه در تئاتر شهر کرج برگزار شد.

به گزارش تئاتر البرز،در ابتدای مراسم سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، ابراز امیدواری کرد که  برگزاری این رویداد هنری در البرز آغازی برای سایر رویدادهای فرهنگی، هنری در استان باشد.
از ویژه برنامه های این مراسم، اجرای نمایش خیابانی آسمان پوتینی با موضوع انرژی هسته ای به کارگردانی علی نوریان در حضور تماشاگران بود.

حسینی کاشانی ضمن ابراز خرسندی از انتخاب البرز به عنوان آغازگر جشنواره تئاتر فجر استانی گفت: تلاش ما براین است که با برگزاری رویدادهای فرهنگی، گامی در راستای اعتلای هنر تئاتر برداشته شود.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان البرز اظهار کرد: جای خوشحالی است که جشنواره تاتر فجر توانست مقید به فراخوان و برنامه ریزی‌های صورت گرفته عمل کرده و فعالیت خود را متناسب با آمار و ارقامی که در فراخوان ارائه شده بود، به انجام برساند.

۵۰ درصد آثار راه یافته به جشنواره امسال از آثار شهرستانی است

مهدی شفیعی تنها مبنای انتخاب از میان آثار استانی را کیفیت آنان برشمرد و گفت: به جز بخش رقابت جشنواره‌های استانی، آثار شهرستانی در سایر  بخشها نظیر مرور تئاتر ایران، نسل نو و غیره نیز حضوری فعال داشته و مورد ارزیابی قرار گرفتند، در واقع بیش از ۵۰ درصد آثار جشنواره امسال از میان آثار هنرمندان شهرستاتی است که بنابر اظهارات داوران و دبیر جشنواره، مبنای انتخاب صرفا کیفیت کارها بوده است.

وی با اشاره به درخشش هنرمندان البرزی در جشنواره امسال ادامه داد: جای بسی خوشحالی دارد که هر دو کار معرفی شده از جشنواره استانی البرز برای بخش اصلی حضور دارند و تحلیل بنده این است که استان البرزبه  مقوله تئاتر  بسیار جدی می‌نگرد و جریان عمومی و مستمر این هنر در البرز نسبت به سایر استان ها جدی تر است لذا امیدوارم در آینده شاهد استمرار بدون انقطاع فعالیت هنرمندان البرزی باشیم. 

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه انجمن هنرهای نمایشی مقرر شد بحث انتخاب مدیر و هیئت مدیره توسط گروه‌های نمایشی صورت گیرد که امید می رود با این تصمیم و همت هنرمندان این انجمن به کارکرد صنفی خود نزدیک تر شود.

وی در ادامه افزود: بسیاری از دستگاه ها در حال حاضر برای تئاتر هزینه می کنند اما انجمن هنرهای نمایشی باید سازوکار ارتباطی خود با این دستگاه ها را طوری تعریف کند که بتواند موجب ساماندهی و جذب اعتبارات بیشتر شود، در این راستا می‌توان به دستگاه هایی نظیر شهرداری ها برنامه ای ارائه کرد که حمایت از تولیدات هنرمندان را در اولویت خود قرار دهند.


شفیعی گفت:باید تلاش شود با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، رسانه ها، ارتقای کیفیت تولیدات و ... مخاطبین تئاتر را افزایش دهیم.

در ادامه این مراسم دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر سعید اسعدی ضمن تبریک به هنرمندان البرزی برای حضور درخشان در جشنواره به ارائه گزارش مختصری از رویه جشنواره در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: اقدامات برای برپایی جشنواره امسال از پاییز آغاز شد و کارگاه های آموزشی به منظور ارتقای کیفیت فنی تولیدات برای هنرمندان تهران و سایر شهرهای کشور برگزار شد.

سعید اسدی بیان کرد: در مجموع آثار ارسالی به جشنواره در تمام بخش های ذکر شده در فرخوان نظیر عکس، پوستر، پژوهش، نمایشنامه نویس خوشبختانه سایر شهرهای ایران نیز در کنار تهران حضوری فعال داشتند و این مساله اتفاقی نبود که بر اساس سیاست تحمیلی و فرمایشی باشد بلکه صرفا کیفیت و قابلیت آثار ارائه شده بود که موجب درخشش شهرستانها شد.

اسدی بیان کرد: جشنواره استانی تئاتر فجر در ۶ استان، میزبان ۲۲ گروه نمایشی است که اثاری از ۱۳ شهر ایران به این جشنواره اعزام شدند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر یادآور شد: بیش از ۵۰ نمایش استاتی به روی صحنه می روند که در کنار آن بخش های جانبی نظیر عکاسی تئاتر، نمایشگاه پوستر و کتاب، کارگاه های آموزشی نیز برگزار می شود.

اسدی ابراز امیدواری کرد برگزاری سی و چهارمین دوره تئاتر فجر موجب بلوغ بیشتر تئاتر شود، تولیدات این حوزه رونق بیشتری پیدا کرده و رویکرد جشنواره زدگی در ما کاهش پیدا کند و روزی برسد که یک فستیوال هنری تنها عرصه عرضه آثار کیفی و زیبایی شناختی برجسته باشد.
 در پایان این مراسم، سالن حافظ در تاتر شهر به اسم  استاد بزرگ و پیشکسوت نمایش های ایرانی، داوود فتحعلی بیگی، افتتاح شد.




نظرات کاربران