در حال بارگذاری ...

نبود زیرساخت‌ و فقدان تالارهای نمایشی در البرز

مغفول ماندن هنر تئاتر در البرز آن‌هم از سوی فعالان و سرمایه گذاران، نبود زیرساخت‌های لازم، فقدان تالارهای نمایشی و بررسی اقتصاد هنر تئاتر در البرز مطرح و بررسی شد.

به گزارش  تئاتر البرز به نقل از خبرگزاری مهر،سید موسی حسینی کاشانی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تشریح وضعیت تئاتر در استان، اظهار کرد: علی‌رغم ظرفیت‌های قابل‌توجه اقتصادی حوزه تئاتر، این حوزه هم از سوی فعالان و هم از سوی سرمایه‌گذاران به‌شدت مغفول مانده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه تئاتر در استان البرز از طرفدارانی بی‌شماری برخوردار است، گفت: با توجه به وجود استعدادهای بسیار در استان و همچنین فعالیت هنرمندان برجسته، متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و فقدان تالارهای نمایشی نتوانستیم از این قابلیت هنری بهره‌برداری لازم را بکنیم.

حسینی کاشانی گفت: درواقع حوزه هنرهای نمایشی به لحاظ تنوع مضامین اجتماعی، تاریخی، آیینی و سنتی همچنین در شیوه‌های عروسکی، صحنه‌ای و خیابانی و در بخش مخاطب کودک، نوجوان، جوان و عام ظرفیتی بی‌بدیل برای سرمایه‌گذاری است.

اجرای ۶۲ تئاتر در البرز طی سال ۹۳

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به تولید و اجرای ۶۲ تئاتر در سال ۹۳، گفت: این تعداد نمایش ۹۶۰ بار در استان اجراشده و شش هزار نفر تماشاگر داشته است.

به گفته حسینی کاشانی از تعداد ۴ هزار و ۹۹۳ نمایش اجراشده در کشور طی سال گذشته ۶۲ نمایش مربوط به استان البرز بوده است.

وی با اشاره به فعال بودن پنج پلاتوی تئاتر در استان، گفت: اگر هزینه تولید یک نمایش را برای اجرا در یک پلاتوی ۴۰ نفری باقیمت بلیت هزار و پانصد تومان ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیریم فروش بلیت هر شب اجرای نمایش ۶۰۰ هزار تومان می‌شود اگر ۱۰۰ هزار تومان هزینه اجاره پلاتو برای هر شب اجرا از این مبلغ کسر شود، درآمد هر شب اجرا ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود که پس از حدود ۴۰ شب اجرا هزینه تولید شامل دستمزد همه عوامل و هزینه‌های دکور، لباس، تبلیغات به دست می‌آید.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: پس از اجرای شبانه هر اثر، سود خالص برای گروه اجرایی با تهیه‌کننده خواهد بود این نحوه محاسبه برای اجرا در تالارهای بزرگ‌تر فرایند سودآوری را افزایش خواهد داد.

۹۰۰۰ نفر تئاترهای اجرا شده در البرز را به تماشا نشستند

وی افزود: در طول دو سال اخیر ضمن افزایش فضاهای لازم بر اجرای نمایش‌های تولیدشده و افزایش تعداد پلاتوها، تلاش‌های فراوانی برای افزایش تعداد تماشاگران تئاتر صورت گرفته است تا جایی که در سال ۹۲ تعداد ۶ هزار نفر و در پایان سال ۹۴ تعداد ۹ هزار نفر نمایش‌های اجراشده در سطح استان را به تماشا نشسته اند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: با توجه به پرجمعیت بودن استان این رقم بسیار کم بوده و باید به‌منظور حمایت از آثار تولیدشده در حوزه تئاتر، همت کنیم تا با افزایش فضاهای موردنیاز زمینه را برای اجرای گروه و تماشای تئاتر فراهم کنیم.

حسینی کاشانی تاکید کرد: قطعاً افزایش تعداد تماشاگران تئاتر در سطح استان به اقتصاد هنر تئاتر و حمایت از نمایش‌های تولیدشده کمک می‌کنند و هم تأثیرگذاری نمایش‌های تولیدشده با محتوای اجتماعی فرهنگی را بیشتر می‌کنند.




نظرات کاربران