در حال بارگذاری ...
در مراسم بزگداشت جعفر والی مطرح شد

والی از طریق آثارش مانا شد

در دهمین روز از درگذشت جعفر والی سه شنبه ۷ دی ماه در فرهنگسرای امام علی(ع) شهرستان هشتگرد بزگداشت آن هنرمند فقید برگزار شد.

به گزارش تئاترالبرز، آیین یاد بود جعفر والی روز گذشته ۷ دی ماه با حضور فرزند آن مرحوم شاهین  والی، ابراهیم شریفی  معاونت هنری سینمائی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین زود بین رئیس اداره ارشاد شهرستان ساوجبلاغ ، رضا رنجبر رئیس اداره ارشاد نظر آباد و جمعی دیگر از مسئولین و هنرمندان نامی این شهرستان در فرهنگسرای امام (ع) هشتگرد برگزار شد.
 
در این مراسم  که روز گذشته برگزار شد،  اشاره ای به فعالیت ها و آثار ماندگار  این هنرمند نامی و برجسته در زمینه تئاتر و سینما شد.
 
حسین زود بین رئیس اداره ارشاد شهرستان ساوجبلاغ ضمن خوش آمد  از حضور هنرمندان و مسئولین تشکر و قدردانی کرد و گفت: جعفر والی خصلت های بارز و مهمی داشت، یکی از آن‌ها معلمی بدون هیچ چشم داشتی بود.  این هنرمند به آموختن و آموزش دادن  و  در اختیار گذاشتن داشته ها و تجربه های خود علاقمند بود،  این روحیه در جامعه هنر کیمیا شده  و کمتر دیده می شود. جعفر والی  برای آموزش دادن پیش قدم بود ، این ها صفاتی بود که من از این هنرمند  بزرگ  درک کردم. 
 
 
«چرا باید درباره استاد جعفر والی حرف بزنیم؟ »
 
در ادامه این مراسم مهرداد کوروش نیا نویسنده ،کارگردان و هنرمند عرصه‌ی تئاتر  با مطرح کردن این سوال که چرا باید راجع به جعفر والی حرف بزنیم؟ گفت:
سال ۱۳۳۷  دولت تصمیم می‌گیرد اداره تئاتر را تاسیس کند و تا سال ۵۷ بیش از ۲۲ نفر جزو متولیان و  رواج تئاتر جدی و رسمی  می شوند ، در آن سال ها 2 استاد  آمریکایی برای پروش تکنیک ها و مهارت‌ها و تئاتر علمی و رسمی دعوت می شوند، این  کار در آن سال‌ها توسط عده ای که  جعفر  والی در راس آنها قرار  داشت انجام می‌شود  تا ما در این ۲۰ سال  شاهد رشد و نمود تئاتر ملی با زبان ،کارکتر و دغدغه ی ایرانیب اشیم.
 
«والی آغاز کننده تئاتر برای توده مردم بود»
 
مهرداد کوروش نیا با اشاره به آنکه والی در مقام نویسنده  ،بازیگر و کارگردان هنرمند مهمی بود عنوان کرد: «شنل» جعفر والی   ۲۸۰ بار در تمام  شهرها اجرا شده است، والی آغاز کننده تئاتر برای توده مردم است ، از مهم‌ترین کار های او در کنار تولید آثار هنری ایجاد پاتوق فرهنگی در باغ شخصی خود و وقت گذاشتن برای جوان‌ها و تبادل فرهنگی بود که باعث  تولید  آثاری از دل این اتفاق در طی ۱۰ _۱۲ سال اخیر بود .
 
«بزرگ بودن به رفتارهای عجیب و غریب نیست»
 
کوروش نیا گفت: والی با کردار و جهان بینی اش یاد داد هنرمند می تواند مردمی باشد، بزرگ بودن به رفتارهای عجیب و غریب نیست.این هنرمند با آثارش باقی و مانا شد، به همین دلیل هرگز فراموش نمی شود و اندیشه هایش در بین ما حضور دارد.
 
 شریفی معاونت هنری سینمایی اداره کل و فرهنگ ارشاد اسلامی استان البرز در ادامه این مراسم بیان کرد: ما باید از کسانی مثل استاد جعفر والی که داشته های خود را در اختیار مردم قرار داد بیاموزیم.
 
شریفی از هنرمندان خواست تا فرهنگ، زندگی  و تاثیر گذارای این هنرمند را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. 
 
در پایان این مراسم بیانیه پایانی آیین یادبود هنرمند فقید استاد«جعفر والی» توسط بازیگر و کارگردان ساوجبلاغی حمید رضا معدنکن قرائت شد.
 
 متن بیانیه به این شرح است: 
استاد والی! سلام 
مرگ، پایان تو نیست. تو کبوتری
به این همه هنرمندی تو ، کبوتر هم غبطه می خورد. 
پرواز تو دوباره زمینگیری ام را به رخم کشید.
از تو در خلسه ای سخت و سنگین فرو رفته ایم؛ حالی بین خرسندی و حزن ، خرسندیم از این که توانسته ایم در روزگار حیات زمینی ات لحظه هایی را با تو هم نفسی کرده ایم. 
و محرومیم از این که چرا رفتی ؟!
استاد والی عزیز ! حال که در آیین یاد بود تو_ هنرمند بی نظیر_گرد هم آمده ایم چه خوب است  که نه برای تو که برای کاستن از عذاب وجدان خویش کاری کنیم.
آخر ماها استادان یکه تاز بی توجهی به بزرگان این آب و خاکیم .
استاد  والی! از تو اجازه می خواهیم تا کوی برزن با گذرگاهی از این سرزمین چشمه های سرد را به نام نامی ات متبرک سازیم.اجازه می دهی؟ 
ما را ببخش که باز هم دیر رسیدیم.
باز هم ساده لوحالانه در این ایستگاه سرد یخ بسته ، منتطر قطار ایستاده ایم. 
 
جمعی از فعالان فرهنگی و هنری استان البرز
هفتم دی ماه ۱۳۹۵
 




نظرات کاربران