در حال بارگذاری ...
با نگاهی تازه به ماجرای یکی از عمیق ترین تراژدی های فردوسی:

تمرین نمایش «سهتم کشی» آغاز شد

«سهتم کشی» به کارگردانی کوروش خزاعی، با نگاهی تازه به ماجرای یکی از عمیق ترین تراژد های شاهنامه فردوسی، اسفند ماه در کرج به صحنه می رود. کوروش خزاعی اصل نویسنده ،کارگردان و بازیگر البرزی فعالیت حرفه ای هنری خود را در زمینه نمایش از سال ۱۳۷۴ آغاز کرد، مشارکت در تولید بیش از یکصد و بیست نمایش صحنه ای و خیابانی در کارنامه‌ی هنری این هنرمند است. کوروش خزاعی اصل سرپرست گروه نمایشی «سادیار» تمرینات اثر جدید خود را تحت عنوان «سهتم کشی» آغاز کرده، به همین بهانه گفت وگویی با این نویسنده، بازیگر و کارگردان انجام دادیم که می‌خوانید:

 

 درباره تولید اثر جدید خود «سهتم کشی» برایمان بگویید؟

تمرینات این نمایش آغاز شدهاست، هنوز ترکیب عوامل به طور قطعی کامل نشده است. این نمایش را در اسفند ماه سال جاری در کرج، سالن استاد داوود فتحعلی بیگی به صحنه می‌برم. نمایش «سهتم کشی» را  با نگاهی تازه به ماجرای یکی از عمیق ترین تراژدی‌های شاهنامه فردوسی که مربوط به کشته شدن سهراب به  دست رستم  را با به هم ریختن ترتیب صحنه ها و با الحاق پاره رویدادهایی که در حقیقت حاوی نوع نگاه ما به قصه است در کرج  و تهران اجرا می برم.در این نمایش ترتیب توالی رویدادها را بهم ریختم، رویدادها را با یک چینش جدید به نمایش می گذارم
 

شیوه اجرای نمایش «سهتم کشی » چیست؟

 قصه ی رستم و سهراب  و آشنایی رستم با تهمینه،به دنیا آمدن سهراب و سوالی که سهراب در ذهن خود می پرسد اینکه پدرش کیست و .. همه ی این ها دست به دست می‌دهد تا پدر و پسر روبروی هم قرار بگیرند.

این در حقیقت پیوند میخورد  با قصه ای که بیرون تر در دل گروه اجرایی رخ می دهد و ما با تکنیک آشنا زدایی و فاصله گذاری که در شیوه اجرا داریم وارد قصه ی بازیگرانی می‌شویم که در حال باز آفرینی این نمایش هستند

 

چرا سراغ موضوع فرزندکشی رفتید؟

فرزند کشی یکی از تراژدی های بزرگ است. ما گاهی با نادیده گرفتن  دغدغه ها و تمایلات فرزندانمان آنها را می کشیم، رستم بعد از کشتن سهراب تمام انرژی خود را از دست می هد در این نمایش برعکس آنچه رخ می دهد  نوشدارو به سهراب می رسد.

 

فکر می‌کنید «سهتم کشی»  چه جذابیتی برای مخاطب دارد؟

رسیدن به جنسی از زبان آرکائیک که برایش در نگارش این اثر زحمت زیادی کشیدم و تلفیق مفهومی آن با روزگار معاصر، به‌دنبال آن ظرفیت بالای قصه های شاهنامه برای تبدیل شدن آثاری که برای مخاطب جذاب باشد. این نمایش باید درست اجرا شود و به بهترین شکل روی صحنه برود.

 

 

 




نظرات کاربران