در حال بارگذاری ...
نویسندۀ کتاب روانشناسی و جامعه شناسی تئاتر در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد

هنردرمانی بهترین راه پرداختن به آسیب های اجتماعی است

دکتر حسن پورگل محمّدی: نمایشگاه مجازی کتاب با رویکرد دسترسی به تمام کتاب ها و ناشران مختلف، این کار را برای مخاطبان کتاب آسان کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از البرز، دکتر حسن پورگل محمّدی، دانش آموختۀ رشتۀ هنرهای نمایشی، شاخۀ سایکو درام و پسیکو درام از دانشگاه هنر میلان است. او که مدرک کارشناسی خود را در رشتۀ بازیگر و کارشناسی ارشدش را در رشتۀ کارگردانی از دانشگاه هنر تهران دریافت کرده است، سالهاست در زمینۀ روانشناسی و جامعه شناسی تئاتر در ایران و جهان تحقیق کرده که برآیند این تحقیقات در کتابی با نام " روانشناسی و جامعه شناسی تئاتر " به رشتۀ تألیف درآمده است. گفتگویی که در ادامه می خوانید، به بهانۀ حضور دکتر پورگل محمّدی در دوّمین نمایشگاه مجازی کتاب تهران است. 

مختصری دربارۀ موضوع کتاب «روانشناسی و جامعه شناسی تئاتر» توضیح بدهید؟

« روانشناسی و جامعه شناسی تئاتر » دربارۀ جامعه شناسی و روانشناسی هنر به خصوص هنر تئاتر است،که در نه فصل به تاریخ شفاهی و مکتوب جامعه شناسی و روانشناسی شاخه‌های مختلف تئاتر در ایران و جهان پرداخته است.

 چه کمبود و نیازی در حوزه تئاتر حس کردید که باعث شد این کتاب را بنویسید؟

در سال‌های اخیر از سال ۸۶ بعداز فارغ التحصیلی در مقطع ارشد که با پایان نامه با موضوع روان شناسی تئاتر کودک ارتباط تئاتر و جامعه را پژوهش کردم،متوجه شدم نیاز ابتدایی هنرهای نمایشی آشنای خانواده‌ها با تئاتر و شناخت آنها از این هنر است.از همان سال شروع کردم به پژوهش و تحقیقات میدانی در شهرها و استان‌های ایران.سپس این پژوهش و تحقیقات را در کشورهای روسیه،هند،ژاپن،چین،امارات،ایتالیا،آلمان،لهستان و آمریکا ادامه دادم و به موضوع سایکودرام و پسیکودرام پرداختم.همین تحقیقات و پژوهش‌ها،باعث شد تا در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به دانشگاه هنر میلان بروم و دکتری خود را از این دانشگاه اخذ نمایم.این کتاب مختصری از تحقیقات و پژوهش‌های بنده در راستای آشنایی مردم جوامع مختلف با هنر تئاتر است که همه‌ی افراد با هر سلیقه و هر شغلی بهتر با نمایش و فواید هنر آشنا بشوند.نیاز جامعه ایران در حال حاضر شناخت آسیب‌های اجتماعی و درمان آن است که می‌توان با هنر به این مشکلات و معضلات پرداخت.هنر درمانی باید بصورت جدی و تخصصی در دانشگاه،مدارس و ادارات وارد و تدریس شود.

نظرتان را درباره مجازی شدن نمایشگاه کتاب، فواید و آسیب هایش برای خوانندگان ما بفرمایید؟

خوبی مجازی شدن نمایشگاه کتاب در وهله اول دسترسی آسان و ارسال رایگان به تمام نقاط کشور است.مثلا کسی که در جزیره کیش زندگی می‌کند،برای تهیه کتاب هایی که نیاز دارد سالانه باید یک نوبت به نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران می‌آمد تا کتاب‌های مورد نیازش را تهیه کرده و دو برابر هزینه کتاب باید برای رفت آمد و هزینه می‌کرد.اما نمایشگاه مجازی کتاب با رویکرد دسترسی به تمام کتاب‌ها و ناشران مختلف این کار را برای مخاطب آسان کرد.اما مشکل اصلی که کار را سخت کرده است،ضعیف بودن اینترنت در ایران،مشخص نبودن سایت مرجع برای خرید،ایراد در ثبت نام در سایت برای تهیه کتاب است.همه‌ی این‌ها وقت گیر و زمان بر است. باید اتاقی فکری تشکیل شود تا بهترین راه برای برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها اندیشیده شود.




نظرات کاربران