در حال بارگذاری ...
با رویکر ایده تا اجرا توسط حوزۀ هنری و با همکاری کانون مساجد

فراخوان تئاتر بچّه های مسجد منتشر شد

برگزاری دوره های از ایده تا اجرای بچّه های مسجد توسط حوزۀ هنری و با همکاری کانون مساجد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از البرز، اوّلین دورۀ تئاتر بچّه های مسجد توسط حوزۀ هنری استان و یا همکاری کانون فرهنگی، هنری مساجد برگزار می گردد.

در این دوره که به صورت ایده تا اجرا می باشد، مربیان تئاتر از طرف حوزۀ هنری در مساجد حضور خواهند یافت و پس از آموزش های لازم نمایشی را با بازی بچّه های مسجد آمادۀ اجرا می نمایند.

مسئول مرکز هنرهای نمایشی حوزۀ هنری استان البرز در این باره به خبرنگار ایران تئاتر گفت:

با توجه به نگارش طرح جامع بلند مدت تئاتر مردمی بچه های مسجد  در تمام نقاط محروم و کم برخوردار و  به منظور ایجاد زمینه‌ی رشد و اعتلای هنری گروه‌های نمایشی و همچنین توسعه‌ی فراگیر فعالیت‌های تئاتر مردمی بچه‌های مسجد این رویداد  آموزشی بصورت ( ایده تا اجرا ) صرفا بخشی از برنامه ریزی های صورت گرفته در این فرایند میباشد که در شرایط کنونی با وجود ویروس منحوس کرونا شرایط آموزش حضوری و اجرای نمایش در مساجد را سخت تر کرده است، در حال حاضر با نگاه به شرایط روحی جامعه و اهمیّت مقابله با آسیب های اجتماعی که یک نیاز واجب است، این نکته را نباید فراموش کرد که هنردرمانی می تواند بصورت استاندارد و با آموزش صحیح در مساجد ، جامعه را به آرامش و کنترل رفتار و کلام  نزدیک کند،  این رویداد را باید جدی تر از قبل یک نیاز واجب فرهنگی دانست و با حمایت مردم و هنرمندان پیش برد  .


 وی اهداف اصلی این رویداد را چنین بر شمرد:
فعال‌سازی و سازماندهی گروه‌های تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در سراسر کشور
ارائه‌ی راهنمایی، آموزش و هدایت گروه‌ها جهت ارتقاء کیفی فعالیت‌های نمایشی
تولید نمایش توسط گروه‌ها متناسب با فضا و ظرفیت‌های اجرای مسجدی
برنامه‌ریزی، حمایت و تشویق گروه‌ها جهت اجرای نمایش‌های تولید شده در مساجد محله، شهر، استان و کشور
جذب حداکثری مخاطبان مردمی در تمامی گروه‌های سنی


دکتر حسن پورگل محمدی در ادامه افزود: از دیگر اهداف این طرح ترویج هنر دینی و شناسایی استعدادهای فرهنگی و هنری جوانان و نوجوانان، حوزه هنری استان البرز با همکاری کانون‌های  فرهنگی هنری مساجد استان است. شناسایی استعدادها، افزایش توانمندی‌های فرهنگی و هنری جوانان و نوجوانان و آموزش افراد توسط مدرسان این عرصه، از اهداف برگزاری دوره آموزشی تئاتر بچه‌های مسجد است. در تئاتر بچه‌های مسجد ضمن تربیت نسل جدیدی از هنرمندان تئاتر در استان به دنبال تولید آثاری منطبق با ارزش‌ها و رفتارها و اخلاقیات استانی هستیم که با زبان هنر و نمایش در جامعه اثرگذار باشد.
 دفتر هنرهای نمایشی حوزه هنری استان البرز به کمک پیشکسوتان و هنرمندان بنام تئاتر کشور که در شهر کرج ساکن هستند  تا به امروز گروه‌های هنری مساجد را شناسایی کرده‌ و در ادامه قصد دارد آنها را با استفاده از افراد متخصص و تدوین روش‌ها و سرفصل‌های آموزشی مناسب برای تئاتر مسجدی، آموزش دهیم. برای این منظور بنا داشته و داریم که در اولین اقدام از هر شهرستان یک نفر را انتخاب کنیم تا به عنوان مربی تئاتر آموزش ببینند و سپس هر کدام از این مربیان بتوانند در محلات خود مربیان دیگری را آموزش بدهند. گام دوم ما آموزش نویسندگان علاقه مند در این زمینه است چرا که ما برای تأمین گروه‌های تئاتر مساجد به لحاظ محتوایی به نمایشنامه و متون نمایشی مناسب نیاز داریم.

 وی افزود: ظرفیت بالای مساجد برای فعالیت در عرصه‌های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر باید اولویت اصلی باشد. تا به امروز از این ظرفیت غفلت شده است اما به نظر می‌رسد اگر می‌خواهیم چشم‌انداز روشنی را برای گسترش تئاتر به عنوان یک ضرورت فرهنگی در سطح عموم جامعه برای آینده کشورمان تعریف کنیم و ایران آینده را با نوجوانان کنونی سرزمین مان بسازیم  بهتر است پایه‌های آن براساس ظرفیت‌های غنی موجود در مساجد استوار شود. از دل همین مساجد در دوران های مختلف تاریخی، نمایش هایی مانند تعزیه،نقالی و پرده خوانی به وجود آمد و شکل گرفته است و در دوران انقلاب اسلامی جشنواره ها و نمایش های بزرگی در همین مساجد شکل گرفت.

نیاز اکنون جامعه مدرن از همین محلات باید شروع شود ، محلات کم برخوردار که کودکان و نوجوانان با استعداد بسیارند والبته بخاطر شرایط اقتصادی خانواده نمی توانند در کلاس های آموزشی و فضاهای آموزشگاه ها و حتی دانشگاه ها در رشته های مختلف که علاقه دارند شرکت کنند . پس مساجد در محلات پایین جامعه و شهرستان های کوچک می توانند  بهترین فضای آموزشی برای رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان این سرزمین باشند که نیاز استان البرز  با وجود حمایت های اولیه می تواند رویداد مناسبی را بوجود آورد.

شایان ذکر است علاقه مندان می توانند برای ثبت نام در این طرح به کانون های مساجد محل زندگی خود مراجعه نمایند




نظرات کاربران