در حال بارگذاری ...
با اعلام آثار راه یافته به جشنوارۀ تئاتر فرینج ویندزور

نمایشنامۀ «مردگان» سفیر تئاتر ایران در کانادا شد

راهیابی نمایشنامه « مردگان » نوشته « دکتر حسن پورگل محمدی » به جشنواره تئاتر فرینج ویندزور کانادا

ایالت ویندزور در سال میلادی 2020 بیش از ۶۰ کشور و به مدت پنج روز میزبان بیش از ۷۰ اجرای داخلی و بین‌المللی تئاتر است. این جشنواره که بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر کانادا است ، در بخش پژوهش و مقاله و بخش نمایشنامه میزبان نمایشنامه «مردگان» از ایران می‌شود. امیدواریم در بخش اصلی این جشنواره شاهد گروه های دیگر نمایشی و هنرمندان ایرانی شرکت کننده در دوره های بعد باشیم.

نمایشنامه «مردگان» نوشته «حسن پورگل محمدی» از هنرمندان انجمن نمایش ایران و مدرس دانشگاه که بیش از ۲۷ سال فعالیت در عرصه تئاتر را در کارنامه خود دارد ۴ سال پیش بابت همین اثر جایزه نویسندگی سندیکای نویسندگان اوهایو امریکا را به عنوان متن ویژه از نگاه منتقدان و داوران دریافت کرد.

این نمایشنامه،داستان زندگی دو فرد معلول که عاشق هنر هستند را روایت می‌کند.

نمایش نامه مردگان متنی امپرسیونیسم است که بصورت انتزاعی(آبستره)تصویر ذهن را روانشناسانه توسط دو شخصیت داستان بصورت تابلو‌های نقاشی روایت می‌کند و مخاطب و شنونده را با جامعه معلولین آشنا می‌کند و چگونگی آشنایی دو معلول با هنر و اینکه هنر در روش و فرآیند زندگی چگونه با درام شکل می‌گیرد. داستان دو معلول جوان که هر کدام در نقطه‌ای از قاره آسیا زندگی می‌کنند و عاشق هنر هستند و بعد از سال‌ها سختی و مشکلات زیاد، وارد جشنواره هنری در کشور دیگری می‌شوند و ناخواسته مسیر زندگی آن‌ها بهم پیوند می‌خورد و قصه نمایشنامه تازه شروع می‌شود.

نویسنده این نمایشنامه در هر بخش از متن به تک تک دهه‌های زندگی از قبل از تولد شخصیت‌ها تا زمان رسیدن به مرگ پرداخته و لایه‌های روانشناسی و جامعه شناسی را در قالب نمایشنامه آورده است.

نمایشنامه« مردگان » چندبار در جشنواره و مکان‌های مختلف جوایز متعددی گرفته است یکی از آنها جایزه قلم طلایی جشنواره تئاتر مراکش،جایزه ویژه سندیکای نویسندگان اوهایو،مقام اول نمایشنامه نویسی در جشنواره تئاتر راگا ایران و جشنواره شمسه حضور داشته است.

گفتنی است؛ جشنواره بین‌المللی تئاتر فرینج در شهر ویندزور کانادا برگزار می‌شود،در یک مجموعه بزرگ که تمام هنرهای دیگر هم پوشش می‌دهند که بخش تئاتر در ماه «می» هر سال برگزار می‌شود،که دو سال اخیر بخاطر ویروس کویید۱۹مجازی انجام شد و قرار است در سال ۲۰۲۲ به صورت حضوری برگزار شود،این جشنواره یکی از معتبرترین جشنواره‌های هنری جهان است.




نظرات کاربران