در حال بارگذاری ...
هر هفته در فرهنگسرای امام علی (ع) جشنواره اتود برگزار می‌شود

دورهمی بداهه پردازان تئاتر البرز

به گزارش تئاتر البرز، اتود زدن یک اصطلاح بین تئاتری ها به معنی اجرای یک نقش یا ایده به طور بداهه است. چند سال است تئاتر که جشنواره هایی تحت عنوان « اتود» با اهداف مشخص در نقاط مختلف کشور برگزار می شود. بدون شک، برپایی این جشنواره ها فرصت مناسبی در جهت کشف استعدادهای تازه نفس و جوان است. با اتود زدن یک اجرای بداهه و خالق، گامی بلند در زمینه رشد و تقویت این هنر تاثیرگذار برداشته می شود. در سالهای دور هنرمندان هشتگردی نیز جشنواره «اتود» برگزار می کردند که اتفاقا هنرمندان بزرگی از دلش بیرون آمدند که تئاتر امروز کرج را به سمت و سوی رشد بردند، اما پس از مدتی هنرمندان یا بهتر است بگویم علاقه مندان تئاتر به دلایل  مختلف از داشتن این جشنواره محروم ماندند. حاال هنرمندان فعال و پرسابقه هشتگردی این جشنواره را به شهرشان بازمی‌گردانند و در فرهنگسرای امام علی (ع) جشنواره  اتود برگزار می‌کنند. به گفته هنرمندان در صورت حمایت از این برنامه قرار است پایان هر هفته اجرای های اتود در این فرهنگسرا برگزار شود.

 

با تشویق داوران انگیزه پیدا کردم

یکی از هنرجویان تئاتر از انگیزه و اشیاقش درباره حضور در این جشنواره می‌گوید: همیشه عاشق تئاتر بودم، حتی از کودکی بسیار تشویق می شدم و به خاطر استعدادی که در من میدیدند آینده خوبی را در این زمینه برایم متصور می شدند تا اینکه به صورت اتفاقی از طریق یکی از دوستانم با فضای تئاتر آشنا شدم.

«زهرا محمدی» می افزاید: زمانیکه متوجه پلاتو تئاتر در فرهنگسرا شدم با اشتیاق و علاقه  خودم را معرفی کردم و توانستم نقش کوتاهی در نمایش کودک «قصه خوب خدا» کاری از جمال رنحبرزاده داشته باشم. بعدها نقش کوتاهم در بازیگری کمی پررنگتر شد و من به همین واسطه فعالیتهای هنرمندان تئاتر را دنبال کردم. وی میگوید: پس از یک سال که از این محیط فاصله داشتم، دلم می خواست خود را در این زمینه تقویت کنم. تا اینکه فراخوان جشنواره اتود را دیدم و بلافاصله  حضورم را اعلام کردم. اتودی که در این جشنواره کار کردم حال و هوای طنز داشت و من از قبل هیچ فکری برای اتود زدن آن نکرده بودم. با زمان کوتاهی که برگزارکنندگان دادند توانستم از پس این کار بر بیایم.

محمدی می‌افزاید: حضور هنرمندان کرجی « محمد کوروش نیا»، « ندا قربانیان»، « مسعود شامی»، «رضا رباطجزی»،«علی نوریان» ، «حمیدرضا معدنکن» و دیگر هنرمندان بهترین اتفاق جشنواره بود زیرا توانستیم از نکات آموزنده آنها استفاده کنیم.

 

طعم جشنواره را چشیدم

بازیگر برگزیده هشتمین جشنواره تئاتر استانی در پاسخ به اینکه چه عاملی باعث شد تا داوری افتخاری این جشنواره را بر عهده بگیرد، می گوید: زمانی که این پیشنهاد به من شد به سال ۷۸ برگشتم، دورانی که تئاتر را شروع کردم و دوست داشتم در فضای آن پلاتو باشم. پلاتویی که در آن بزرگ شدم و رشد کردم؛ به همین دلیل ترغیب شدم تازه واردها را ببینم، با انگیزه ها و دغدغه های آنها آشنا شوم و گپ بزنم، همینطور به گذشته خودم برگردم و آن را مرور کنم، حتی از این طریق دوباره الفبای بازیگری را از نزدیک لمس بکنم.

«حمیدرضا معدکن» درباره برگزاری جشنواره اتود که در سالهای دور برپا می شد، می افزاید: هر چهارشنبه راس ساعت ۴ جشنواره شروع می شد، وارد پلاتوها می شدیم و اتود میزدیم؛ پس از آن به امید چهارشنبه هفته بعد در انتظار بودیم تا اتودهای جدید کار کنیم. بعد از اتودها جلسات نقد و بررسی برگزار می شد که هدفمند بود. نقاط منفی و مثبت کارها را ارزیابی میکردند. از کرج، نظرآباد و آبیک هم هنرمندانی بودند که در این جشنواره شرکت میکردند، حتی از دل جشنوارههای اتود خیلی ها پیشرفت کردند و مسیر هنریشان مشخص شد. وی درباره تفاوته ای آن دوران به زمان حال می گوید: این جشنواره نوپاست و باید هدفمندتر باشد. هدفمندی در جشنواره خیلی مهم است.

 

بحث آموزش و هدایت بازیگران رعایت شود

یکی از هنرمندان تئاتر درباره اینکه چه عاملی باعث شد تا به عنوان داور افتخاری به جمع  هنرمندان هشتگرد اضافه بشود، می‌گوید: زمانیکه برای داوری به این فضا دعوت شدم تنها دوست داشتم در این جمع حضور داشته باشم و بعد گذشت سال ها دوباره این فضا را از نزدیک لمس کنم.  شاید داوری کار معمولی به حساب بیاید اما  زمانیکه می توانیم با دادن  انگیزه، مشوق خوبی برای آنها باشیم، چرا این کار را نکنیم؟

« مسعود شامی» می افزاید: بسیاری از هنرمندان البرز  مانند مسعود هاشمی نژاد ، پوریا رحیمی سام ، رضا رباط جزی، حمید معدنکن و ...  از دل همین جشنواره ها بیرون آمدند ،  ما نیز از همین برنامه ها شروع کرده ومشق تئاتر و  رمز و راز های تئاتر را کشف کردیم. بنابراین اگر این فضا ها جدی گرفته شوند گام بزرگی  در معرفی هنرمندان جدید برداشته می شود.

وی اضافه می کند:  به شدت از اینکه چراغ این مجموعه روشن شده است خوشحالم، به نظرم  ویژگی های مهم جشنواره اتود این است که می تواند  شروع خوبی برای نمایش های حرفه ای باشد. از این رو با جدی گرفتن جشنواره، هنرمندان و تجربه های خوبی از دلش بیرون می آیند.

شامی، با اشاره  به آنکه در سال های گذشته از هشتگرد نمایش هایی در جشنواره های بین الملی مانند آلمان و ایتالیا حضور می یافت ،درباره تفاوت برگزاری جشنواره اتود آن سال ها با امروز می گوید: در آن سال ها یکسری هنرمندان حرفه ای وکار بلد تئاتر  دور هم جمع می شدند و با تازه وارده ها گپ و گفت می کردند،جلسات نقد، تحلیل و بررسی می گذاشتند و در نهایت به تئاتر حرفه ای منجر می شد. امروز هنرمندان هشتگردی با بضاعت کم چراغ تئاتر این شهرستان را روشن کردند.امیدوارم گام به گام پیشرفت کنند و مسئله آموزش و هدایت علاقه مندان به درستی رعایت شود تا این سوسوی چراغ  تئاتر هشتگرد روزی به چلچراغ تبدیل و به بدنه حرفه ای تئاتر اضافه شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه چشم اندازی را برای این فضا متصور می شود، افزود: فکر می کنم از دل این جشنواره کسانی باشند که راهشان را پیدا کنند اما این کافی نیست، تنها دورهم جمع شدن بهانه خوبی برای زنده نگه داشتن نخواهد بود و در این میان باید به بحث آموزش توجه ویژه ای داده شود.

 

جشنواره ای دوستانه

دبیر اجرایی جشنواره اتود هشتگرد می گوید: جشنواره «اتود»  حدود 15 سال پیش در هشتگرد برگزار می شد اما چند سالی بود که برگزاری آن به دلیل مهاجرت هنرمندان بومی متوقف شد؛ از این رو به فکر افتادیم که بار دیگر اتود را به هشتگرد برگردانیم.

 «سید حسن حسینی» درباره اهداف این جشنواره اضافه می کند: در 2 سال اخیر با معضل بزرگ کمبود بازیگران باسواد مواجه شدیم؛ بنابراین تصمیم گرفتیم با هدف استعدادیابی، انتقال آموزش و تجریبات هنرمندان استان، جشنوارهای تحت این عنوان پایان هر هفته در هشتگرد برپا کنیم.

وی می افزاید: قرار است هر چهارشنبه از هنرمندان فعال البرزی دعوت کنیم تا در کنار ما داوری افتخاری جشنواره را برعهده بگیرند تا از این طریق به هنرجویان و علاقه مندان تئاتر شهرستانها انگیزه داده شود زیرا هنرمندان خاک صحنه خورده تئاتر ایده و تجربیات بسیاری دارند که با بهه گیری از آنها می توان کارهای خلاقانه  و ذهنی موثری انجام داد.

 این هنرمند تئاتر ادامه می دهد: علاقه مندان  با توجه به موضوع های آزاد، فقر و خشونت و هیجان اتود می زنند که نظر گروه داوری  لحاظ می شود. علاوه بر این ویژه برنامه هایی هم در زمینه اتودهای خالق 3 دقیقه ای با هدایت هنرمندان باسابقه داریم و در این میان جلسات معرفی کتاب خوب، تئاتر خوب، فیلم، موسیقی برگزار خواهد شد که با گفتگو  و مشارکت علاقه مندان است. 

 




نظرات کاربران