در حال بارگذاری ...
امیر حسین بابایی

«آلوینای بدون مرز» در کرج اجرا می شود

این روزها  یکی از کارگردان های جوان کرجی « آلوینای بدون مرز» را تا ۴ آبان ماه  برای عموم به روی صحنه می برد،تمرینات این نمایش از  ۲۰ خرداد شروع شده  است .فضایی صمیمی از  یک گروه همدل ، متحد و بی ادعاست  که هرکسی وظیفه خودش را  به بهترین شکل  انجام می دهد.

این روزها  یکی از کارگردان های جوان کرجی « آلوینای بدون مرز» را تا 4 آبان ماه  برای عموم به روی صحنه می برد، تمرینات این نمایش از  20 خرداد شروع شده  است. فضایی صمیمی از  یک گروه همدل ، متحد و بی ادعاست  که هرکسی وظیفه خودش را  به بهترین شکل  انجام می دهد.

 

کارکرد تئاتر تزریق اندیشه

کارگردان این نمایش  درباره نمایشی که قرار است در کرج اجرا عموم ببرد می گوید: «آلوینای بدون مرز» عنوان نمایشی است که سرگذشت دو سرباز به نام های «فلان» و «بهمان» را  روایت می کند.  این 2 برای هدفی خاص تلاش می کنند که  در این بین اتفاقی رخ می دهد  و چالشی جدید روبرو می شوند.  فضای پر از جنگ و خون ریزی و خشنونت حاکم بر دنیای امروزه ما و نیاز مبرم به یادآوری انسانیت، صلح و دوستی نشات گرفته از آن در بین تمام جوامع، ما را بر آن داشت تا تلنگری بزنیم به خودمان، انسانیت و جبری که همیشه درگیر آن هستیم.

«امیر حسین بابایی» در پاسخ به این سوال که به دلیل  کمبود مخاطب تماشاگر چطور تصمیم به اجرای عموم در کرج گرفته است، می افزاید: من فکر می کنم  کرج از نظر مخاطب کمبود ندارد و البته این احتمال هم وجود دارد که استقبال خوبی از نمایش ما نشود اما با این وجود هم اعتقاد دارم کرج مخاطب تئاتر دارد. متاسفانه خوراک هنری خوبی به مخاطب داده نمی شود و کارها اغلب در معدود سبک های نمایشی است و انتخاب تماشاگر در این مورد محدود است. قرار است با  این نمایش حرف مهم جهانی بزنیم زیرا  در گوشه گوشه دنیا خبر از جنگ و غارت و خشم است بنابراین می خواهم  به مخاطبانم صلح و دوستی را یادآوری کنم.

بابایی  در مورد اطلاع رسانی این نمایش به مردم می گوید:  تبلیغات گسترده ای را از  20 روز قبل از اجرا در فضاهای مجازی آغاز کردیم و سعی داریم با ساخت تیزر تبلیغاتی و اطلاع رسانی های مکرر در این امر کوشا باشیم تا بتوانیم با احترام به تماشاچی امکان تصمیم گیری بهتری را برایش فراهم کنیم. از طرفی امکان تهیه بلیط را در مکان های مختلفی فراهم کردیم که دغدغه ای از این بابت وجود نداشته باشد.

وی درباره دغدغه هایش در این عرصه می گوید:  متاسفانه به نسل جوان اعتمادی نمی شود، در این استان جوان ها باید اندیشه های نسل قبل خود را  دنبال کنند چه بسا اگر ایده نویی باشد  با مشقت زیادی روبروست و جای آزمون خطا و نیست.

ما برای تمرینات همین نمایش کمترین دغدغه را  برای گرفتن پلاتو های تمرین داشتیم اما حق اهالی تئاتر داشتن یر استاندار نیست. به عنوان یک جوان که تازه وارد این عرصه شدم، انتظار یک نگاه برابر، بدون پیش داوری دارم.

این کارگردان اضافه می کند:  زمانی جامعه ای پویا وجود خواهد داشت که هنر آن  جامعه پویا باشد. تئاتر از ابتدا  یک هنر منتقد که تلاش کرده کاستی های را به تفسیر بکشد  از این وظیفه من  به عنوان دانشجوی  این رشته این است  که کاستی های موجود رو به تصویر بکشم و راهکار  بر عهده با مسئولین است.

وی می گوید:  بازیگر ابزار کار کارگردان و به مثابه موتورهای حرکتی اندیشه کارگردان است. از آنجایی که بازیگران این اثر از هر نظر حرفه ای و کاربلد هستند کار را برای کارگردان سخت نمی کنند.  دست خلاقیت آنها را باز گذاشتم تا به یک تجمیع واحد در رابطه با اون چیزی که هر دو طرف به دنبال آن هستیم برسیم. در واقع بازیگر آن چیزی را سر و شکل می دهد که توسط کارگردان  استخوان بندی شده است. یک معامله دو سویه است و او همان چیزی را بازی می کند که بهتر درک می کند و من همان چیزی را می خواهم که همسو با تفکراتم به او تفهیم شده است.

این هنرمند جوان کرجی می افزاید:  از نظر من کارکرد تئاتر تزریق اندیشه است و  اگر کاری اندیشه ای به مخاطب ندهد یا او را وادار به اندیشه نکند تئاتر نیست. قضاوت کار هنرمند نیست، ما به عنوان آینه تمام قد جامعه باید دغدغه های اجتماعی خودمان را بدون هیچگونه سفارشی سازی به روی صحنه ببریم. تئاتر زمانی رشد پیدا می کند که بپذیریم تئاتر پیش از آن که تعیین بشود، خط مشی تعیین می کند.

 

نقش های متفاوت باعث پیشرفت هنرمند می شود

یکی از بازیگران این نمایش درباره نقشی که در این نمایش ایفا می کند، می افزاید: کارکتری  به اسم فلان که سرباز جبهه  جنگ است را بازی می کنم، به این دلیل اسم کارکتر  فلان است که موقعیت مکانی ندارد  و در واقع نماد تمامی سربازان جبهه است. سربازانی  که مورد ظلم دیکتاتور ها و مرزهای آنان قرار می گیرند. این شخص عاشق فردی به اسم آلویا در خارج مرز خودش می شود. روزهای فرد برایش نامه می‌نویسد انا  به هیچ عنوان نمی‌خواد مرز خودش را رها کند.

«محمد امیری» در پاسخ به این سوال که آیا بازی در این نقش برای او چالش به همراه دارد یا خیر، می گوید: چالش معانی مختلفی دارد. برای خود من تا حدودی چالش برانگیز بود زیرا نقش متفاوتی است که می تواند باعث پیشرفت در کارهای آینده باشد.از طرفی این شخصیت  برای مخاطب هم چالش به وجود می آورد زیرا قابل تامل است  و  اتفاق های متفاوتی را از نقش مشاهده می کند.

وی می افزاید:  هر بازیگری موظف است تمرینات  مختلف بازیگری را روزانه انجام بدهد. زمانی که نقشی را  قبول می‌کند  باید هم از لحاظ تکنیکی که شامل تئوری های بازیگری می شود را مورد بررسی و تحلیل قرار بدهدو هم از لحاظ حسی به  نقش نزدیک شود. این مسئله  به توانمندی بازیگر، استعداد و تجربه هایش بستگی دارد. همه این موارد می تواند  به باور پذیری نقش کمک بسزایی کند.

امیری  می‌گوید: متاسفانه در کرج کمبود مخاطب به اهالی  هنر به ویژه بازیگران  ضربه  بدی وارد کرده است به  طوری که در بغضی از مواقع دیده شده که بازیگر نمی تئاند  حتی کرایه  رفت و آمد خودش را از پروژه در بیاورد.  این معضل گریبان گیر درصد بالایی از بازیگران استان البرز شده است بنابراین یکی از راهکار های جذب مخاطب تبلیغات است  که باید از طرف اداره ارشاد و همچنین عوامل هنری شهر فراهم شود. به همین دلیل است که  بسیاری از مردم کرج حتی از وجود نمایش و کارهای هنری  خبر ندارند و پیگیر رخدادهای هنری در تهران می شوند.

 

گزارش از: الهام یوسفی 




نظرات کاربران