در حال بارگذاری ...
گفتگو با کارگردان نمایش حاضر در جشنواره مقاومت

همیشه دوست داشتم اثری با موضوع مقاومت تولید کنم

نمایش عروس نوشته سینا شفیعی با کارگردانی محمد اسماعیل زاده ها در شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت شرکت می‌کند. این نمایش نهم آذر در ۲ سانس ۱۶ و ۱۹ در تالار چهارسو اجرای می‌شود. به همین بهانه به سراغ کارگردان این اثر رفتیم و با او گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

در ابتدا درباره نمایش برایمان بگویید؟

نمایش «عروس» به نویسندگی سینا شفیعی  قصه  عبد و فواد 2  برادر نوجوان است که در اوایل روزهای جنگ و حصر آبادان بر سر آرزو و آمال های  خود با هم درگیر می شوند.عبد در رویای ازدواج با دختر همسایه  تصمیم به ماندن دارد و فواد در رویای فوتبالیست شدن تصمیم به رفتن از آبادان به تهران دارد اما با ورود پدر از نخلستان که راز بزرگی در سینه دارد اتفاقات تازه ای رخ می دهد.

 

بازیگران این نمایش را معرفی کنید و درباره نحوه انتخاب آنها برایمان بگویید؟

علی برنگی و محمد رشنو  بازیگران  نوجوان این نمایش هستند که از شاگردان قدیمی تئاتر در  دبیرستان شهید پناهی بودند و از آنجایی که  با حمایت مدیر دبیرستان آقای ابراهیم فلاح نژاد روبرو شدند در سالیان اخیر به فضای جدی و حرفه ای تئاتر کرج ورود پیدا کردند. مرتضی مرادی نقش پدر فواد و عبد و مهران نعیمی اقدم نقش یک عراقی را در این نمایش بازی می کنند. در واقع در مورد انتخاب این بازیگران باید بگویم که  با توجه به شخصیت های نمایشنامه  و با همکاری  و مشاوره دوست هنرمندم سعید دشتی از این مرحله عبور کردیم.  

 

این چندمین تجربه شرکت و حضور شما در جشنواره تئاتر مقاومت  است؟  

سابقه حضور در جشنواره های مختلف از جمله  استانی،  شاهد و ایثارگر را دارم و  با نمایش «پس لرزه» در  بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان  حضور داشتم. اما جشنواره  بین المللی تئاتر مقاومت اولین تجربه حضورم است.

 

چه شد که تصمیم گرفتید در این جشنواره شرکت کنید؟

متن و قصه  نمایشنامه عروس  به نویسندگی سینا شفیعی  دغدغه شخصی خودم بود اما داستان نمایش به شدت در ارتباط  با این جشنواره است.

 

تصور شما نسبت به اجرای عمومی  این نمایش چیست؟  

نمایش متولد می شود تا اجرای عموم برود و بر مخاطب تاثیر خودش را بگذارد. جشنواره صرفا فرصتی برای دیده شدن است. زمانیکه به عنوان کارگردان متنی را برای اجرا انتخاب می‌کنم تمام تمرکزم را برای اجرای عموم می گذارم. به نظرم یک اثر عمیق را باید بارها و بارها بازتولید کرد و اهمیت اجرای عموم بسیار مهم است این مسئله به ویژه در شهرستان حایز اهمیت است. از دبیر جشنواره این تقاضا را دارم که این گروه را حمایت کنند که بعد از جشنواره بتوانیم در تئاترشهر اجرا برویم. واقعا به این نیاز داریم که نمایشمان را تعداد زیادی از مردم و هنرمندان ببینند.

 

چه شد که تصمیم گرفتید متنی با موضوع دفاع مقدس انتخاب اجرا کنید؟

 دوران جنگ هیچ گاه فراموش نمی شود، اگرچه من در آن دوران نبودم اما اثرهای اجتماعی جنگ را لمس و حس کردم. جنگ تمام نشده است. همیشه از اوایل شروع کار تئاتر دوست داستم  نمایشی تولید کنم که با موضوعیت مقاومت باشد اکنون خیلی خوشحالم که بعد از چند سال این اتفاق در مسیر هنری‌ام افتاد.  

 

سخن پایانی؟

این نمایش را با سختی زیاد در کرج تولید کردیم. همیشه تمام سختی ها و مشکلات را قبل از حضور در جشنواره ها گروه متحمل می شود اما پس موفقیت مسئولان یادشان می افتد تئاتری هم هست اما این وجود  از حمایت حوزه ی هنری استان البرزو معاونت فرهنگی_اجتماعی  شهرداری کرج  تشکر می کنم و اداره کل فرهنگ وارشاد که همواره کنارمان بود.




نظرات کاربران