در حال بارگذاری ...
اعتراض هنرمندان البرزی به کارشکنی شهرداری در ساخت تئاتر شهر کرج

هشتگ تئاتر شهر را بسازید

درخواست هنرمندان و شهروندان کرج از شهرداری برای ساخت مجموعۀ تئاتر شهر

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از البرز، در روزهای گذشته هنرمندان تئاتر البرز در اعتراض به تأخیر در ساخت تئاتر شهر کرج، هشتگ "تئاتر شهر را بسازید" و "شهردار پاسخگو باش" را در فضای مجازی منتشر کردند. این در حالی است که ساخت تئاتر شهر کرج در حدود دو سال پیش در شورای شهر مطرح و در راستای توسعه فرهنگی و با توجه به پتانسیل های بزرگ هنری این شهر پر جمعیت تصویب شده، به شهرداری کرج ابلاغ گردید. پس از آن طی فراخوانی، مسابقه ای برای طراحی معماری ساختمان و فضای تئاتر شهر برگزار شد، که در اختتامیۀ آن در تاریخ 9/8/1398 ، طرح دکتر سعید حقیر، عضو هیأت علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران، پس از داوری به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد تا پروژۀ ساخت تئاتر شهر کرج بر همان مبنا در محل اراضی پشت پارک تاجیکستان کرج، و در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری کرج، کلید بخورد. که البته پس از گذشت حدود دو سال از تصویب، و یک سال از طراحی فضای آن کماکان کلید نخورده و به نظر می رسد شهرداری کرج به هیچ عنوان قصد اجرا و به اتمام رساندن این پروژه را ندارد.

این در حالی است که آنچه به عنوان تئاتر شهر طراحی شده است، نه تنها به عنوان سازه ای برای اجرای تئاتر است، که می تواند به عنوان نمادی برای هویّت از یاد رفتۀ کرج محسوب شود. علاوه بر آن فضای طراحی شده می تواند یک تفرج گاه نیز باشد و به گفتۀ دکتر حقیر، به دلیل اشرافی که به شهر کرج دارد، به مثابه یک تماشاخانه برای تماشای شهر کرج به حساب خواهد آمد. همچنین تئاتر شهر کرج نه تنها برای هنرمندان تئاتر استان، که برای دیگر هنرمندان نیز حائز اهمیت است. چرا که در طراحی تئاتر شهر علاوه بر فضای اجرای تئاتر، فضاهایی هم برای برگزاری نمایشگاه های نقاشی، عکس، مجسمه، برگزاری کنسرت های موسیقی و... نیز پیش بینی شده است.

تمام اینها در کنار این مطلب که سرانۀ فضاهای فرهنگی و هنری شهر کرج و استان البرز در ازای جمعیّت استان و ویژگی های منحصر به فرد آن از قبیل تعداد زندان ها _که در میان تمام استانها و شهرهای کشور مقام اوّل را به خود اختصاص داده است_ و مهاجر پذیری استان، بسیار ناچیز است. البته بی توجّهی مدیران شهری و فرهنگی استان به این مهم دلایل زیادی دارد که در این مقال نمی گنجد و در جای خود به آن خواهیم پرداخت.

در پایان با ذکر این موضوع که در استان البرز پتانسیل های فراوان فرهنگی و هنری وجود دارد که برای شکوفایی نیازمند زیرساخت است، باید یادآور شویم که ایجاد و گسترش فضاهای فرهنگی و هنری در هر شهر، وظیفۀ ذاتی شهرداری ها است و این امر به عنوان نوعی خدمات اجتماعی به حساب می آید. در اینجا از مجموعۀ شهرداری کرج، به خصوص شهردار محترم درخواست می کنیم پاسخی در خور شأن و شخصیت هنرمندان و شهروندان کرجی دربارۀ به تعویق افتادن ساخت تئاتر شهر و برنامه های شهرداری در خصوص احداث تئاتر شهر، بدهند.




مطالب مرتبط

پس از اجرای موفق در تماشاخانه سنگلج

«پچ پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل» در کرج به صحنه رفت
پس از اجرای موفق در تماشاخانه سنگلج

«پچ پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل» در کرج به صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در البرز، نمایش پچ پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی علی بابایی از تاریخ ۱۱ تا ۲۰ بهمن ماه سال جاری در سالن استاد فتحعلی بیگی تئاتر ...

|

نظرات کاربران