در حال بارگذاری ...
در نخستین جلسۀ شورای سیاست گذاری جشنوارۀ تئاتر استان البرز مطرح شد

برگزاری جشنواره با شکوه نیازمند همگرایی مسئولان هنری است

نخستین جلسۀ شورای سیاست گذاری جشنوارۀ تئاتر استانی البرز با حضور مسئولان و هنرمندان برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از البرز، روز چهارشنبه، بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال جاری، نخستین جلسۀ شورای سیاست گذاری جشنوارۀ تئات  استانی برگزار شد. در این جلسه که با حضور آقایان فتحعلی بیگی و شوندی ، پیشکسوتان عرصۀ نمایش استان، مقدّم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دهقان هراتی معاون هنری و سمعی بصری ادارۀ کل، کاظمینی معاون فرهنگی شهردار کرج، موسیوند رئیس ادارۀ اوقات فراقت سازمان فرهنگی، احسانی فر معاون حوزۀ هنری استان، هادوی رئیس مجموعۀ تئاتر شهر کرج، جلیلی مدیرعامل خانۀ هنرمندان کرج، سرباز مدیر ادارۀ هنری ارشاد، خلقت دوست از هنرمندان با سابقه استان، یعقوبی، مسئول و خبرنگار درگاه البرز ایران تئاتر و خانم ها قربانیان رئیس انجمن نمایش استان البرز و کشاورز کارشناس نمایش ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، مسائلی پیرامون هنر تئاتر در استان البرز و شهر کرج و نیز برگزاری جشنوارۀ تئاتر استان در سال جاری مطرح شد. در ابتدای جلسه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پس از خوش آمدگویی به حاضرین گفت: جشنواره استانی به عنوان مهمترین رویداد تئاتری استان همواره مورد توجه هنرمندان و شهروندان بوده است و با اینکه جشنواره تئاتر یک رویداد هنری است ولی مخاطب آن مردم و علاقه مندان تئاتر هستند. از این رو ما در ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امیدواریم با اتمام کرونا بتوانیم شاهد اجراهای خوب هنرمندان استان باشیم.

مقدّم اضافه کرد ما در فرهنگسرای جوان تغییرات خوبی ایجاد کردیم که امیدواریم با ایجاد فضای شاداب و پویا برای هنرمندان و مخاطبین، بتوانیم اجراهای تئاتر را از سر بگیریم. همچنین امیدواریم با مذاکرات و همکاری های شهرداری کرج، پردیس تئاتر به زودی ساماندهی شود و به بهره برداری برسد.

در ادامۀ جلسه دکتر دهقان هراتی پس از خوش آمدگویی به حضار و تشکّر مدیران رادیو البرز که با تولید و پخش برنامۀ صدا و صحنه باعث ایجاد همگرایی میان مدیران عرصۀ فرهنگ در استان شدند افزود: هرچه مشارکت ارگان ها و سازمان های مختلف در شورای سیاست گذاری جشنواره استانی بیشتر باشد، جشنوارۀ تئاتر استان از شکوه و کیفیت بهتری برخوردار خواهد شد.

سپس دکتر فتحعلی بیگی از مکان اجرای نمایش، به عنوان ضروری ترینِ ملزومات اجرای تئاتر گفت و افزود: با پیگیری هایی که کردیم، قرار شد در فضای پشت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ساختمانی به عنوان پردیس تئاتر ساخته شود. ولی متأسفانه چندی است به دلایل مختلف ساخت این ساختمان متوقف شده و اکنون به عنوان پارکینگ کارمندان ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد از آن استفاده می شود. این اصلی ترین درخواست حوزه تئاتر است. من از تمام عزیزان خواهش می کنم برای ساخت این مجموعه تمام تلاش خود را بکنند. چونکه تا این فضاها درست نشود تئاتر ما در حوزه اجرا و جذب مخاطب حرفه ای نخواهد شد.

سپس آقای نمایش های ایرانی ادامه داد: مسئله دیگر پشتوانه مالی اجراهای تئاتر است. چرا که برای تمرین و اجرای نمایش نیاز به صرف هزینه است. مخصوصا با شرایط گرانی و تورم حال حاضر.

اگر قرار است اجراهای جشنواره با کمک هزینه های اندک سال های پیش اتفاق بیفتد، بهتر است این رویداد اصلاً برگزار نشود.

دکتر کاظمینی، معاون فرهنگی شهردار و مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری کرج در ادامۀ جلسه با بیان خورسندی از حضور در شورای سیاست گذاری جشنوارۀ تئاتر استانی البرز افزود: حضور در جشنواره تئاتر استان و مشارکت در اجرای این رویداد را بخشی از رویکرد و دستور کار مجموعه سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری کرج می دانم. چرا که این رویداد، بهترین فرصت و تاثیرگذارترین رویداد حوزۀ نمایش در هر استانی است.

استاد شوندی نیز در ادامۀ جلسه گفت: تجربه ای که من در کرج دارم این است که به نظر من نیروی انسانی خیلی مهمتر از امکانات است. من پیشنهاد می کنم تلاش کنیم جشنواره ما رنگ استانی خودش را داشته باشد. به نظر من جشنواره البرز ویژگی بومی خود را پیدا نکرده و دائما در حال تقلید از استان تهران است.

دهقان هراتی نیز در اظهار نظری که با موافقت حضار همراه بود گفت: به دلیل شرایط موجود، آسیب های حوزه تئاتر در دوران کرونا و تورم موجود، حوزه تئاتر نیازمند صرف هزینه های بیشتر است.

خلقت دوست نیز در ادامۀ جلسه گفت: اصلی ترین چیزی که در حوزه تئاتر به آن نیازمندیم، هماهنگی ارگان ها و سازمان‌های مرتبط است. متاسفانه ناهمگونی و نا همخوانی فرهنگی قومیت های مختلف در استان که آثار آن را در میان مدیران شهر و استان نیز شاهدیم باعث ایجاد انشقاق و ناهماهنگی در مدیریت فرهنگی استان شده است.

مجری برنامۀ صدا و صحنۀ رادیو البرز در ادامه افزود: رهبر انقلاب گفته است اقتصاد مهم است ولی فرهنگ مهمتر است. چراکه فرهنگ، ریشه، اساس و بستر اقتصاد و سیاست و هرچیز دیگر در جامعه است. هرجایی که می بینیم فرهنگ بهتری دارد تئاتر بهتری هم دارد. فکر می کنم ارگان های مختلف باید با ایجاد همگرایی در حوزه فرهنگ، سر و سامانی به وضع نابه سامان این حوزه در استان البرز و شهر کرج بدهند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری کرج نیز در ادامۀ جلسه اضافه کرد: شاید ما نتوانستیم خدمات و وظایف خود را به درستی به سرانجام برسانیم. این احتمال وجود دارد و ما هم پذیرای این موضوع هستیم. امّا در مجموعه مدیریت شهری اقدامات و نیت های خوبی وجود دارد. البته این موضوع که چقدر این نیات عملیاتی شده است جای بحث دارد. پروژه خوبی که در این دوره کلید خورد مجموعه تئاتر شهر است. به نظر من مهمترین وظیفه شهرداری ایجاد زیرساخت های مناسب است. اعضاء شورای شهر نیاز شهروندان کرجی را به چنین مجموعه ای احساس کرده اند و با اینکه در روزهای آخر کار خود هستند، ولی روزانه در حال تلاش برای به نتیجه رساندن این پروژه می باشند. ما در حوزه زیرساخت، امکانات و مجموعه های مختلف و خوبی داریم که حاضریم این امکانات را بدون چشمداشت در اختیار هنرمندان عرصۀ نمایش و هنرهای دیگر قرار دهیم.

وی افزود: تأسیس خانه هنرمندان نیز یکی دیگر از افتخارات مدیریت شهری است. پس از سالها مجموعه ای با نام و برای هنرمندان ایجاد شده است که در ذیل آن تشکل ها و انجمن های مختلفی حضور دارند و فعّالیت می کنند. خانۀ هنرمندان رابط میان هنرمندان و مجموعۀ مدیریت شهری کرج است. در بحث کمک هزینه های اجرایی هم ما می توانیم به فراخور و در حد توان خود در این حوزه حضور داشته باشیم. اگر در این مورد مشکلاتی می بینید به خاطر محدودیت های قانونی سازمان فرهنگی و اتفاقاتی است که در دوران مدیران قبلی افتاده. ولی خوشبختانه با نگاه مثبت شهردار تلاش می شود هرچه سریع تر این مشکلات مرتفع بشود. ما در مجموعۀ مدیریت شهری تلاش می کنیم و دقدقه مندیم ولی به هر حال برنامه ریزی در این حوزه به عهده ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، به عنوان متولّی اصلی فرهنگ و هنر استان است.

مدیرعامل خانۀ هنرمندان کرج نیز گفت: فکر می کنم که ما چه بخواهیم چه نخواهیم این جشنواره برگزار خواهد شد. بخشی از سوالاتی که دکتر کاظمینی به آن پاسخ دادند، به دلیل عدم اطلاع هنرمندان و مدیران است. مثلا می گویند سازمان فرهنگی پول زیادی دارد. درحالی که نمی گویند چقدر آن محقق شده است.

جلیل افزود: اتفاقات و فعالیت های جزیره ای باعث آسیب به حوزه فرهنگ است. باید همگرایی و همکاری ایجاد شود و با سیانت از ارگان ها و سازمانها و تشکلات مختلف، باعث ایجاد این همگرایی بشویم. جاهایی مثل پردیس کشاورزی و دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد مکان های خوبی برای اجرای تئاتر و رویدادهای هنری دارند که متأسفانه با اینکه مایل به همکاری هستند ولی هیچکس به سراغ آنها نمی رود. من پیشنهاد می کنم تا زمانی که مبلغ و رقم جشنواره تامین نشده وارد اجرای این رویداد نشویم. چرا که باعث دلسردی هنرمندان می شود. من قول مساعد می دهم که هرجا نیاز به حضور خانه هنرمندان باشد خانه حضور خواهد داشت.

احسانی فر هم در ادامۀ جلسه با بیان خشنودی از حضور در جلسۀ شورای سیاست گذاری جشنوارۀ استانی افزود: حرف و حدیث درباره ارگانها و سازمانهای هنری مثل سازمان فرهنگی شهرداری، ادارۀ ارشاد و حوزۀ هنری زیاد است. خیلی از اینها ممکن است به دلیل عدم هماهنگی یا کارآمدی باشد‌. ما باید اول بنشینیم و یک همدلی ایجاد کنیم تا بتوانیم وارد این جشنواره بشویم. نکته دیگر اینکه به نظر من باید بنشیم و حرف بزنیم و به همگرایی و همفکری برسیم. فکر می کنم جلسه های ماهانه و هفتگی باید اتفاق بیفتد و به یک همفکری و همگرایی برای اجرای یک جشنواره با شکوه برسیم. من متاسفم که هنوز پس از سالها دقدقه مکان اجرا در این استان وجود دارد. و این اتفاق فقط به دلیل عدم همدلی بین ارگانهای مختلف با هم و با هنرمندان است. در باره فعالیت و حضور در بحث جشنواره هم ما در حوزۀ هنری، در حد بضاعت در خدمت خواهیم بود. و فکر می کنم این همکاری در ذیل همفکری و گفتگو باید اتفاق بیفتد.

سپس در ادامۀ جلسه کشاورز، کارشناس نمایش ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به قرائت آیین نامۀ جشنوارۀ تئاتر استانی پرداخت و پس از آن، رئیس انجمن نمایش استان در بیان جزئیات اجرای این رویداد گفت: جشنواره استانی جشنواره است که باید اجراهای صحنه در آن تولید و معرفی شود. باید به دنبال سالن های بزگ و با امکانات و تهویه مناسب باشیم. پس در قدم اول باید به دنبال شناسایی سالن های مناسب باشیم. در مرحله دوم متناسب با وضعیت رنگبندی استان حضور یا عدم حضور تماشاگران را به زمان اجرای جشنواره موکول کنیم. موضوع بعدی اینکه باید به گروه ها فضای تمرین بدهیم پس نمی توانیم آثار زیادی را به مرحله تمرین وارد کنیم. برای همین بهتر است مرحله بازخوانی متون را داشته باشیم و تعداد محدودی اثر را برای تمرین و آماده سازی انتخاب کنیم. همچنین باید از ظرفیت شهرستانهای استان مثل جذب مالی و امکانات اجرایی نیز استفاده کنیم.

در ادمه موسیوند درباره میزان مشارکت سازمان فرهنگی و چگونگی آن گفت: در ابتدا باید بگویم ما در مجموعۀ مدیریت شهری خوشحالیم که در حرفه ای ترین و معتبرترین رویداد نمایشی استان مشارکت داریم.

وی در ادامه و در تکمیل صحبت های مدیرعامل سازمان فرهنگی افزود: خوشحالم بگویم که ما در موارد زیر می توانیم مشارکت داشته باشیم. اوّل اینکه در زمینۀ اطّلاع رسانی می توانیم بیلبوردهای شهری را در اختیار دبیرخانۀ جشنواره قرار دهیم. همچنین فضاهایی که در فرهنگسراها داریم را به عنوان محل تمرین می توانیم در اختیار گروه ها قرار دهیم. مکان هایی مثل تالار شهیدان نژاد فلاح، باشگاه میلاد، پارک ایران کوچک و فرهنگ سراهای سازمان فرهنگی را می توانیم در صورت نیاز در اختیار گروه ها قرار دهیم. در بحث اعتباری و ریالی نیز ابتدا باید در کمیته ها و کارگروه های تخصصی میزان آن مشخص شود. چرا که به خاطر محدودیت های قانونی سازمان، برای مشارکت های نقدی، بیشتر از یک میزان مشخّص نیار به لایحه شورای شهر داریم. ما در سازمان به لحاظ ریالی دو موضوع داریم. اعتبار و نقدینگی. متاسفانه سازمان همیشه مشکل نقدینگی داشته. از آنجا باید پاسخگوی تعهدات باشیم، تلاش می کنیم حداکثر امکانات و اعتبارات خود را در اختیار جشنواره قرار دهیم.

در پایان این جلسه زمان برگزاری جشنواره به شهریورماه سال هزار و چهرصد موکول شد و با نظر جمع شورا، ندا قربانیان، رئیس انجمن نمایش استان به عنوان دبیر اجرایی جشنواره تئاتر استان البرز منصوب شد.

لازم به ذکر است فراخوان جشنواره متعاقباً و پس از بررسی های فنی اعلام خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

پس از اجرای موفق در تماشاخانه سنگلج

«پچ پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل» در کرج به صحنه رفت
پس از اجرای موفق در تماشاخانه سنگلج

«پچ پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل» در کرج به صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در البرز، نمایش پچ پچه‌های پستوی عمارت حاج احمد وکیل به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی علی بابایی از تاریخ ۱۱ تا ۲۰ بهمن ماه سال جاری در سالن استاد فتحعلی بیگی تئاتر ...

|

نظرات کاربران