در حال بارگذاری ...
مدرس کارگاه شناخت در تئاتر حوزه هنری البرز خبر داد

چیستی و چرایی تئاتر در مساجد با رویکرد کشف ایده‌های ذهنی و طرح های مکتوب

ثابتی با اعلام خبر برپایی کارگاه شناخت تئاتر مسجد محور در البرز گفت: در این کارگاه سعی می شود که به چیستی و چرایی تاتر در مساجد اشاره شود و ایده های ذهنی و طرح های مکتوب در خصوص شیوه اجرایی و یا نوشتن نمایشنامه برای تاتر مساجد در دو جلسه عملی مورد بررسی قرار می گیرد؛ امید است این کارگاه دوره تکمیلی داشته باشد تا در بخش نظری و تکمیل و تقویت ایده ها و طرح ها به مرحله اولا تری دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار جشنواره تئاتر استان البرز، ندا ثابتی با اعلام خبر برپایی کارگاه شناخت تئاتر مسجد محور در البرز گفت: در این کارگاه سعی می شود که به چیستی و چرایی تاتر در مساجد اشاره شود و ایده های ذهنی و طرح های مکتوب در خصوص شیوه اجرایی و یا نوشتن نمایشنامه برای تئاتر مساجد در دو جلسه عملی مورد بررسی قرار می گیرد؛ امید است این کارگاه دوره تکمیلی داشته باشد تا در بخش نظری و تکمیل و تقویت ایده ها و طرح ها به مرحله اولا تری دست پیدا کند.

مدرس تئاتر و کارگاه تئاتر در مسجد افزود: این کارگاه از تاریخ بیست و یکم ابان هزار و چهارصد و یک در حوزه هنری البرز به دعوت و تلاش دکتر حسن پور گل محمدی و با حمایت حوزه هنری البرز تشکیل شد و ندا ثابتی مدرس این کارگاه است. قرار است که در پنج جلسه، پنج هفته، شنبه ها از ساعت سه تا شش برای علاقه مندان به حوزه تاتر مساجد تشکیل شده است. در این کارگاه با محوریت موضوع شناخت در تئاتر که تمرکز بر تئاتر مساجد دارد.

 به گفته وی، به طور اجمالی مروری بر اجزا و عناصر دراماتیک می شود و نحوه چیستی و چرایی و اهداف و انگیزه ها برای تاتر مساجد از جهت مربی گری در مساجد و تولید متون ادبیات نمایشی، نمایشنامه و چگونگی کارگردانی تئاتر در مساجد مورد تحلیل قرار می گیرد.همچنین شناخت کلی هنرمندان با موضوع فلسفه هنر، جامعه شناسی هنر و روانشناسی هنر از جهت تاثیر این علوم بر تاتر مخصوصا تئاتر مساجد بیان می شود.

وی اظهار کرد: قطعا شناخت بیشتر هنرمندان در ساحت فلسفه هنر و مروری کلی به نظریه پردازان در حیطه تئاتر و نمایشنامه نویسی می تواند انتخاب ایده ها و مضامین دراماتیک و نوشتن نمایشنامه ها و انتخاب متون جهت کارگردانی را تقویت کند و فقط به فن و تکنیک نمایشنامه نویسی و کارگردانی بسنده نشود و هنرمندان در حوزه تاتر مساجد با عمق بیشتری به اهداف کارکردن و تدریس و انجام پروژه های عملی و اجرایی در تاتر مساجد به خلق اثر هنری و تربیت هنرجوها فعالیت کنند.

وی ادامه داد: تئاتر مساجد می تواند یک روش و یک موهبتی باشد که در تاتر حوزه اسلامی در چنین مکان و موقعیتی به خلق اثار فاخر و رشد و کشف استعدادهای نیروهایی که در مساجد علاقه مند به فعالیت فرهنگی و هنری هستند بپردازد.

ثابتی بیان کرد: تئاتر مساجد نه تنها در مساجد ایران بلکه در سراسر مساجد جهانی می تواند بستر مناسبی برای خلق و تولید ایده هایی باشد که با تجربه دینی و شهودی می توانند زیبایی را خلق کنند.

وی توضیح داد: زیبایی و هنر در تئاتر مساجد فقط یک هنر تزیینی قلمداد نمی شود بلکه هنری است که هم برای هنرمند مفید است و هم برای مخاطب و فقط برای لذت و سرگرمی نیست بلکه می تواند به جهت تاثیر گزاری روی مخاطب و مشارکت با مخاطب مفاهیم انسانی و اخلاقی و دینی را با بروز و ظهور اثری هنری که در شکل و شیوه تاتر و نمایش می تواند متولد شود نشان دهد.

ثابتی تصریح کرد: تئاتر در مساجد از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است.ارتباط و جذب اولیه با متولیان مسجد و افرادی که در مسجد به جهت عبادت رفت و آمد دارند آغاز کار نیست بلکه شناخت مفهوم ارزش و هدف تاتر در مسجد از اولویت بیشتری برخوردار است که علت تاتر در مساجد تا چه میزان می تواند هنر را به مردم و مردم را به هنر نزدیک کند و تا چه میزان می توان از هنر به جهت بهبود کاربردهای عملی ارزش های انسانی و اخلاقی و دینی بهره برد.

مدرس حوزه تئاتر مسجد محور در البرز خاطرنشان کرد: در این کارگاه سعی می شود که به چیستی و چرایی تاتر در مساجد اشاره شود و ایده های ذهنی و طرح های مکتوب در خصوص شیوه اجرایی و یا نوشتن نمایشنامه برای تاتر مساجد در دو جلسه عملی مورد بررسی قرار می گیرد و امید است این کارگاه دوره تکمیلی داشته باشد تا در بخش نظری و تکمیل و تقویت ایده ها و طرح ها به مرحله اولا تری دست پیدا کند.




نظرات کاربران